tommib tommib skrev:
Lodrätt är vanligare.
Sätt dosorna direkt i varandra, alla bra dosor kan detta. Då passar automatiskt flerfacksramarna, tror det blir CC 74.

Kan inte förstå varför man skulle vilja sätta CC 100 och två separata ramar, om det nu inte är två helt separata, orelaterade, grupper.
Om jag vill använda renova kombinationsram räcker det då att haka ihop elko dosorna med den medföljande vita plastbiten eller ska det vara annat cc-mått?
Jag blir förvirrad när CC-100mm nämns.

Bästa svaret

tommib
Nu vet jag inte exakt vilken plastbit som följer med just dina dosor men alla Elko och Eljo jag har använt (och billigare dosor också) har en mekanism som gör att man kan koppla ihop dem dikt an mot varandra. Troligen är det det du menar och i så fall är det precis så du ska göra. När dosorna sitter dikt an mot varandra blir cc-måttet 71 mm (kollade nu) vilket är rätt för alla kombinationsramar, inkl renova.

Här är den plastbiten som jag pratar om
1420327%20Foto4221.jpg

Att cc-mått 100 mm nämns har att göra med att det är ett lagom mått för att ge plats åt separata ramar på apparaterna. Förr i tiden när man monterade elapparater så hade man inte kombinationsramar (eller infällda apparater) och då blev det enskilda enheter. pappel har rätt i att det är mer tidstypiskt med enstaka apparater i egna ramar om man nu är ute efter det utseendet.

Standard för avstånd mellan dosor för separata ramar är cc 85 mm, även för detta finns det ett mellanstycke. Den ser ut så här.
1420328%20Foto4222.jpg

Jag skulle vilja slå ett slag för enkelhet/begriplighet när man placerar strömbrytare, till exempel i en hall med trappa upp så kopplar man lampan till trappen till den översta strömbrytaren och belysning nere till den nedersta knappen. Likaså om man har brytare bredvid varandra/dubbelbrytare så kopplar man så att belysningen i ena delen av rummet tänds med brytaren längst åt det hållet och vice versa. Det är ju samma sak med att man kopplar brytare så att dom tänder när man trycker uppåt. Annars blir gäster förvirrade, även om man själv lär sig efter ett tag. Det ger ju också ett mer professionellt intryck enligt mig.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Det är ju samma sak med att man kopplar brytare så att dom tänder när man trycker uppåt. Annars blir gäster förvirrade, även om man själv lär sig efter ett tag.
Kan bara instämma i att det är mycket förvirrande med en brytare som släcker när man trycker uppåt. I Danmark är standarden nämligen att man släcker när man trycker uppåt. Jag blir lika irriterad varje gång på att de är monterade fel... :rolleyes:

En fördel med att ha dem lodrätt är att det går att möblera närmare dörren om man vill/behöver mot om de är monterade lodrätt

tommib tommib skrev:
Här är den plastbiten som jag pratar om
[bild]
Det är den smala jag använder och som följer med apparatdosorna,.

lnilsson lnilsson skrev:
Det är ju samma sak med att man kopplar brytare så att dom tänder när man trycker uppåt. Annars blir gäster förvirrade, även om man själv lär sig efter ett tag. Det ger ju också ett mer professionellt intryck enligt mig.
Jag vill att man tänder uppåt.
När jag varit i skåne har jag varit med om att det tänds nedåt i hyreshusen vilket är förvirrande.

tommib
Jag kan egentligen bara se en fördel med att montera vågrätt och det är att man kan ha multipla bigbox bredvid varandra om man behöver plats för drivdon. Annars tycker jag att det ser konstigt ut. Det är dock en smaksak även det och det finns inga krav på det ena eller andra montaget.

Jag håller helt med om att man ska försöka tänka på hur tändningarna kopplas så att det blir logik i det i förhållande till ljuskällorna. Jag vill också slå ett slag för att sätta apparaterna på handtagssidan om dörrar. De ska sitta där enl standard (om jag minns rätt) och det är väldigt förvirrande när de inte gör det. Vilket håll brytaren tänder väljer man själv och det är enkelt att ändra om man inte är nöjd. Standard är dock tändning uppåt och det jag skulle rekommendera. Man kan nämna att trappkopplingar blir vad det blir, apropå en tråd här nyligen om någon som ville att trappkopplingen alltid skulle tända uppåt. Det är omöjligt om man inte använder impulsrelä eller dosdimmer samt fjäder.

F fixarpelle skrev:
Det är den smala jag använder och som följer med apparatdosorna,.
Använd den, då kommer du automatiskt få rätt cc-avstånd för montage i kombinationsram.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.