Hej!

Jag har satt upp nya antennuttag i huset och tänkte i samband med det passa på att fräscha upp allt från antenn till uttag. Jag har idag en stor yagi (skulle tro 1.8m) som sitter på vinden (jag har betongpannor). Idag matar jag en TV + inspelningsbar HDD med den. För ett tag sedan drog jag på en splitter efter antennen för att dra ner signalen till källaren där vi hade en TV. Detta fungerade bra på en del kanaler medans en del inte fungerade, just då spelade det inte så stor roll eftersom TVn i källaren mest användes för TV-spel åt barnen. Kan tilläggas att jag inte vet något om den gamla antennkabeln och den nya jag drog ner till källaren var från Biltema.

Men, nu håller jag på och fixar till ett ordentligt TV-rum i källaren plus att jag har planer på ett hemmabiorum där så då vill jag få fram en bra signal.

Min första fundering är om jag ska köpa en förstärkare till min befintliga antenn så att jag sedan kan splitta signalen eller om jag helt enkelt köper en till antenn och låter den gamla mata våningsplanet och den andra källaren?

Och sedan undrar jag om ni har tips på var jag kan köpa högkvalitativ antennkabel?

Kjell & Co har bra antenngrejer, de köper in av MACAB som är en ledande grossist för antennmateriel.

Jag hade satsat på en ny antenn och förstärkare. Antenn beror på var du bor men troligtvis behöver du en kombiantenn. I så fall hade jag satsat på denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/...leves-dat-hd-790-mix-tv-antenn-vhf-uhf-p30619
Förstärkare som passar väldigt bra med antennen: https://www.kjell.com/se/sortiment/...televes-natdel-med-inbyggd-forstarkare-p30340

Det anser jag vara det bästa på marknaden för hemmabruk just nu. :)

• Gilla
limpan78
  • Laddar…
Suveränt, tack!

Jag kollade faktiskt på den förstärkaren tidigare men ogillade att den inte har f-kontakter.

Sen upptäckte jag att det finns fina övergångar till f-kontakter. Skulle du rekommendera att jag kör på det eller duger det med vanliga antennkontakter?

Är antennkabeln på Kjell av bra kvalitet?

• Gilla
limpan78
  • Laddar…
Stort tack!

Jag kollar om jag hittar den med f-kontakt eller så kör jag på övergångarna.

Kabeln är lite dyr men är det bra grejer så är det fullt överkomligt.

Tänk på att det blir billigare att köpa en 100 m rulle än 45 m på kap. :)

Japp, tänkte faktiskt göra det. Jag behöver kanske 40 m men vis av erfarenhet vet jag att ibland kapar jag fel :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.