Ni är kanoners allihop tack för alla svar! :)

En fråga om jordning dök upp: Det där med att anlägga ett jordtag lät smart, det är nog lämpligast att göra det nu i sommar när marken inte är frusen så det är klart till nästa vinter. Frågan som dök upp var hur det ska vara utfört, material, kabeltjocklek och kan jag ha det inkopplat hela tiden i UC eller ska jag bara koppla in det när jag kör med reserven och har skilt ifrån resten av anläggningen?

Det kan vara inkopplat hela tiden men det ska vara en delbar och åtkomlig plint där det ansluts (bredvid mätarskåpet). består vanligtvis at 25mm2 Cu-lina i kombination med jordspett eller stor kopparplåt. din elektriker har ett instrument som han mäter upp jordtaget med och levererar värdena till nätägaren i samband med att han anmäler att du vill koppla in reservkraftsintaget.

parkway skrev:
En fråga om jordning dök upp: Det där med att anlägga ett jordtag lät smart, det är nog lämpligast att göra det nu i sommar när marken inte är frusen så det är klart till nästa vinter. Frågan som dök upp var hur det ska vara utfört, material, kabeltjocklek och kan jag ha det inkopplat hela tiden i UC eller ska jag bara koppla in det när jag kör med reserven och har skilt ifrån resten av anläggningen?
Om du vill göra det bra följ vad Floppman skrev dvs 25mm² Cu-lina och några jordspett där marken inte är för torr och stenig.
Men i ditt fall får du ansluta vid din UC och inte mätarskåpet, sätt en PU-skena som anslutningsplint invid centralen, dit kopplar du Cu-linan och en 6mm² dras till UC:ns PE-skena. Detta är sen ständigt anslutet.

När du använder aggregatet drar du en lös kabel från den skruv man normalt ska ansluta jordspettet på till din PU-skena.

Ok men jag ska väl fortfarande använda mig av aggregatets jordspett? Bara att jag kompletterar med en kabel mellan jordskuven på agg till den PU-skena jag monterar upp vid UC:n?

Eller ska jag inte använda mig av jordspettet till agg utan bara koppla in kabeln mellan agg:ets jordskruv till PE_skenan vid UC:n?

Ursäkta om det blir tjatigt men vill bara vara säker på att jag fattat rätt...

/A

Huvudsaken är att du ansluter ditt fasta jordtag till aggregatet, om du vill kan du använda spettet också det skadar ju inte.

E
Jag ryser vid tanken att det monteras i garage då så mkt är oklart.....

Mikael_L
Ja har du inte nerver att läsa här får jag väl rekomendera 'färg och tapeter' eller 'trädgårdforumet'.
Håll dig också borta från 'politik', juridik', 'verktyg och maskiner', för där kan det också hetta till.
:D :D ;)

Spettet på portabla generatorer brukar anges som "ej avsett för skyddsjordning", dvs det räcker inte till för att säkerställa tillräckligt bra jord för ett TN-system. Det är till för att leda bort statisk elektricitet så man undviker gnistbildning.

E
Mikael:
Förstår Du inte skillnaden på att måla med fel färg än att chansa å koppla med el då blir jag ännu oroligare..;)

Men till frågan så kan Du koppla 20 st trefas uttag i ditt garage, det som styr är belastningen. Är ni fler i samma garge så det mesttrolit okmmer att anvämdas samtidit då är det bättre med fler grp, men är Du mest själv där då går det att samankoppla flera.

Mikael_L
Elinstallatören skrev:
Mikael:
Förstår Du inte skillnaden på att måla med fel färg än att chansa å koppla med el då blir jag ännu oroligare..;)
Jag tänkte bara på dig, om du blir nervös av att läsa här, så finns det stillsammare och mindre "farliga" forumsdelar.

Men till frågan så kan Du koppla 20 st trefas uttag i ditt garage, det som styr är belastningen. Är ni fler i samma garge så det mesttrolit okmmer att anvämdas samtidit då är det bättre med fler grp, men är Du mest själv där då går det att samankoppla flera.
Det är redan påtalat. Men var läste du om 20 uttag ...?

Eller var det bara ett exempel?

Isåfall kan jag säga att en tumregel är upp till 10 uttag / säkring.
Denna tumregel kan givetvis överskridas och begränsas av olika anledningar.

E
JAG har inga bekymmer, men de som frågar å inte förstår vad de riskerar kan det bli värre för..........jag vill folk väl..;)

Det med 20 uttag var en överdrift för att belysa problemet klarare....
Jag kan montera flera uttag åp samma grp men då de uttag som sitter på samma vägg. Hur många det sen blir förstår De säkert själva...

Mikael_L
Dom som frågar är det ju mindre problem med.

Åk ut till alla bönder "som vet bäst själv" och därför aldrig skulle komma på tanken att fråga här (eller någon eller någonstans öht) och kolla vad dom håller på med.

Det är där man kan få 'rysningar'.

Ursäkta nu alla ni bönder som är förståndiga, det var inte er jag menade utan de andra ... ;)

E
Mikael:
Jag är ofta ut åp jordbruk å jobbar -hos bönder :
Har sett saker som får en å fundera hur det överhuvudtaget kan fungera...
Men det har gått åt djur med som jag fått köpa till bra pris..;) sen bjuder alltifd bonden på kaffe med dopp -vilket sällan händer i stan ;)

Kort sagt så tror jag det i framtiden kan bli bekymmer för den som inte har papper på jobbet -men det har vi bråkat om förut.
Den som lever får se....
Jag rekomenderar alla att ha det gjort på rätt sätt bara

Mikael_L
Ja i den ideala världen så räcker det att det är säkert.

Det är löjligt att man jagar efter vem som gjort saker och ting istället för hur det är glort.

Det är lagligt för en behörig elektriker att koppla fel, men det är olagligt för en obehörig att koppla rätt.

Min egen personliga åsikt är att ju fler rätt och säkert kopplade elinstallationer vi kan få i landet desto bättre är det. (Sen tycker jag det är mindre viktigt av vem).

E
Ja visst är det löjligt att jaga då det är bra gjort -helt klart.

Men tyvärr så ligger det så att i vissa grenar/delar fördel då en felaktig elinstallation orsakar en skada. Den delen ser en utgift de slipper betala ut om det upptäcks hempuleri eller om saknas rätta papper.
Nä det är inte lagligt för en elektriker att göra fel, men han har utfört det efter lagens bokstav så är därmed det ekonomiska tryggat.

Å visst är det bra man frågar gär tex, men man undgår inte lagen vid ev. skada.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.