Yes, Slipperman var det.

En sak slog mig, hur gör man med jordfelsbrytare? Ska jag montera en separat i undercentralen till pannan? Hur gör jag med den matning som kommer från den stora centralen?

/A

U
Har ett uttag identiskt med det som nämns i första inlägget. Ett vagt minne är att det *inte* gick att lägga enfasuttaget där man ville utan att det, vilket naturligtvis inte passade så bra i just den installationen, var låst till fas 1.

Dessutom känns konstruktionen tveksam, åtminstone utomhus. Då enfasuttaget är vinklat uppåt samlar brunnen vatten vid regn med inkopplad last. Inte så mycket men ändå helt galet för ett eluttag.

parkway skrev:
En sak slog mig, hur gör man med jordfelsbrytare? Ska jag montera en separat i undercentralen till pannan? Hur gör jag med den matning som kommer från den stora centralen?
Du måste oberoende av hur du ordnar omkopplingen av nät/reservkraft sätta JFB i din värmecentral.
Om du använder omkopplare kan matningen till den ligga utanför JFB i matande central.
Vid uttag-intag är ju uttaget att betrakta som vilket 3-fasuttag som helst och ska därför ligga över JFB i matande central.

Om jag då sätter en JFB i undercentralen, kan jag då även ha JFB på den matande anslutningen från den stora centralen. Det blir ju kaka på kaka tänkte jag. Jag har inget problem att köpa en extra JFB eller två utan det handlar mera om att det faktiskt funkar att göra så?

Lösa byggcentraler har ju oftast inbyggd JFB som då i sin tur kanske matas av en kabel som är skyddad av en JFB i sin central.

Kan man ha obegränsat med JFB i serie så att säga?

/A

Mikael_L
Japp, men man vet inte vilken som löser vid ev jordfel, det kan bli vilken som helst, ...eller alla ...

ABBs kombiuttag går väl att välja fas på schukouttaget

Det som länkas till är ett Malmbergs. Har monterat ett sådant en gång, det var inte lätt. Rekommenderas INTE.

Då sätter jag dubbla JFB då,ett till matningen och ett i undercentralen. Så är det löst.
Rikard Ågren: Hade jag ingen aning om,men det var tur för mig. :)

I så fall skulle jag sätta en 300mA för matningen som brandskydd, och en 30mA i centralen för personskydd, så får du lite selektivitet.

Men köp en JFB Selektiv !
För sätter du först en 300mA sen en 30mA så får du endå ingen selektivitet om du skulle få en kortslutning mot jord...Den jfb som är snabbast kommer att lösa ut först.
Här är e:nr till en 300mA selektiv hager: 21 636 70

Redigerat:
Tänk även på jordningen för anläggningen vid drift från reservkraften. Med en reservkraftsomkoplare har man jorden obruten. Det är inte fallet med lösa uttag.

Har förmig att det är reglerat specifikt i föreskrifterna just hur en reservkrafts anläggning skall vara.

Läsa och följa !

Akzid: Vad menas med att en JFB är selektiv, hur fungerar det i praktiken?

parkway skrev:
Akzid: Vad menas med att en JFB är selektiv, hur fungerar det i praktiken?
Att den tar lite lite längre tid på sig att lösa ut. Så att inte den löser ut om du får ett fel i din anläggning efter jfb nr 2.

Selektiv JFB (typ "S") innebär att den har en fördröjning på >30ms för att efterföljande JFBer skall lösa först. Obs, dessa är inte avsedda för personsskydd utan endast brandskydd, och ska därför efterföljas av en vanlig JFB.

parkway skrev:
Om jag då sätter en JFB i undercentralen, kan jag då även ha JFB på den matande anslutningen från den stora centralen. Det blir ju kaka på kaka tänkte jag. Jag har inget problem att köpa en extra JFB eller två utan det handlar mera om att det faktiskt funkar att göra så?

Lösa byggcentraler har ju oftast inbyggd JFB som då i sin tur kanske matas av en kabel som är skyddad av en JFB i sin central.

Kan man ha obegränsat med JFB i serie så att säga?
Mikael_L har redan gett dig svar på detta, men vi kan återgå till #18.
Du måste oberoende av hur du ordnar omkopplingen av nät/reservkraft sätta JFB i din värmecentral.
Om du använder omkopplare kan matningen till den ligga utanför JFB i matande central.
Vid uttag-intag är ju uttaget att betrakta som vilket 3-fasuttag som helst och ska därför ligga över JFB i matande central.
I ditt fall om du väljer omkopplare kan du, om så önskas, i din huvudcentral välja en grupp som inte går via JFB.
Din 5G2.5 räknas då som huvudledning till din UC.
Du kan även i detta fall ta en grupp som är kopplad via JFB det är helt egalt förutom att, som nämnts tidigare, vilken som eller båda kommer lösa vid fel i UC.

Matar du via uttag-intag kommer som sagt 5G2.5 till uttaget räknas som en vanlig gruppledning från HC och omfattas därför av krav på JFB 30mA för personskydd.
Här kan du om det finns plats i HC mata uttaget via egen helt normal JFB och säkring som inte går via den JFB som skyddar grupper i HC.
Fortfarande kan givetvis denna JFB eller den i UC lösa ut i olika kombinationer vid fel i UC, men du stör inte de delar som kopplats till HC.
Det finns alltså inte så stora skäl att använda selektiv JFB om man står ut med att man kan behöva återställa på två ställen vid fel.
Framför allt ska du inte använda 300mA för en lösning med matning via uttag, då blir det regelvidrigt.

Det väsentliga i båda fallen är att du förser UC med JFB på vanligt sätt.
Själv hade jag tagit en vanlig grupp i HC för matning av uttaget och inte krånglat med flera JFB där. Den lilla UC:n är ju i ditt fall inte att se som mycket mer än en grupp för matning till en automatik av något slag i pannrumsdelen.

Angående jordning ska du se till att när du kör via din alternativa strömkälla ska den som minimum vara korrekt ansluten med avsett jordspett eller vad som anges i dess manual. Som tillägg kan du anlägga ett litet jordtag som ansluter till UC:n.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.