Byggahus.se

Fler grupper genom en dosa

1. I
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag vet att ämnet "flera grupper i samma dosa" har diskuterats många gånger men nu behöver jag hjälp att hitta bästa lösningen på mitt problem som innefattar en befintlig dosa och behov av fler grupper.

Läget är sådant att det är en dosa i väggen i hallen. Till denna går en grupp som är avsäkrad 10A med porslinssäkring. Denna går nu till all belysning och el i hall, sovrum och badrum inkl tvättmaskin.

1 inkommande rör, 2 till belysning i badrum, 1 till tvättmaskin i badrum, 1 till eluttag i hall, 1 till takdosa i sovrum samt 1 till strömbrytare i sovrum. Se bild.

Det är lätt att dra dit nya utanpåliggande kablar så det jag önskar är att på bästa sätt få tvättmaskin på en egen grupp och sovrummet på en.

Kan man på något sätt isolera delar av dosan (se bild 2), sätta en utanpåliggande dosa ovanpå/utanför eller få till det på något annat sätt?

Röret "från" tvättmaskinen ligger i undertaket i badrummet på andra sidan väggen och kan teoretiskt (men med mycket jobb) gå att få ut vänster om dosan istället. Värre är det med rören till sovrummet.

Väggen är lättbetong.

Lägenheten/centralen är enfas.

Tacksam för förslag!

2. T
    Medlem · Nivå 10
    En variant kan vara att dra en EKk i röret tiill tvättmaskinen och fortsätta som en utanpåliggande kabel till elcentralen under förutsättning att kabelvägen är enkel till centralen. Då blir den kabeln inte inblandad i kopplingsdosans plintar / torix. Allt annat kan ligga kvar på befintlig grupp eftersom det är små belastningar med belysning och vägguttag.

Att få i en EKK kan vara svårt i långa och krokiga rör. Då kan man skala av ytterhöljet så att det bara går in 200- 300 mm i röret.

Om det inte finns någon jordfelsbytate då är det hög tid att montera en jfb. Helst en som täcker hela anläggningen men åtminstone tvättmaskinen.

Redigerat 5 feb 2015 20:20
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det du räknar upp räcker inte för att lösa en 10 A diazed. Du vill väl dela upp gruppen pga att säkringen löser? Så du har alltså även något tungt i uttagen, totalt uppemot 20 A?

Det jag vill komma fram till är att, eftersom du bara har enfas till lägenheten, så finns risken att du kommer lösa huvudsäkringen i källaren efter denna uppdelning. Spisen behöver ju räknas in också. Du får ju inte mer effekt totalt. Gamla enfaslägenheter innebär begränsningar i elanvändningen, det går inte att trolla.

Med detta sagt så har Tobbe ett bra förslag om det är genomförbart. Annars är det inga problem isolationsmässigt (elektriskt), utan det ska hållas isär så att ingen av misstag blandar ihop kretsarna vid underhåll. Nalla inte skyddsjord eller nolla mellan grupperna utan varje grupp ska ha sina egna tre ledare från centralen.

• Laddar…
  4. I
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

Ok så det är godkänt då om man drar en kabel förbi/genom en dosa så. Gäller alltid detta? eller är det bara när det kommer en utanpåliggande kabel - så att den lätt kan följas till centralen i princip?

Jag är lite orolig att det kan bli problem att dra genom ledarna då det är flexslang och jag vet inte hur bra den är dragen.

Rimligt att sovrummet inte behöver en egen grupp ja. Det var mer "när man ändå..".

Tack för tipset. Och det finns redan och kablarna till badrummet är bara några år gamla så jord är draget.

Mja. Elcentralen ska bytas och jag är inte lika säker på att den kommer vara lika förlåtande.
    Bara belysningen i badrummet är 600 W + golvvärme. Sen kanske en dammsugare och städbelysning medan man tvättar.
    Sen är det också en handdukstork på samma "uttag" som tvättmaskinen.
    Det skulle kunna bli rätt drygt om tvättmaskinen måste göra om hela programmet stup i kvarten, tänker jag.

Ja det är 25A till lägenheten. Det räknar jag med ska räcka så länge man inte lagar mat, diskar och tvättar samtidigt.

Ja det verkar vara genomförbart. Menar du att det också skulle finnas fler lösningar?

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Om lgh skall trefasmatas efter centralbytet? Då drar man bara i en extra fasledare mellan central och kopplingsdosa och skapar en tvåfasgrupp.

OBS .. Den lösningen förutsätter att det är olka faser som används. Den lösningen får inte användas vid enfasmatning på två säkringar eftersom den gemensamma nollan kan bli överbelastad

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag menade bara att om du inte kan dra en hel kabel hela vägen så är det inga problem att göra en skarv kabel-FK i dosan med Wago eller dylikt. Det håller nödvändig isolation mellan grupperna elektriskt sett. Det ska bara vara tydligt för den som grejar i dosan vid senare tillfällen. Det finns skiljeväggar till vissa dosmodeller för att göra det extra tydligt.

7. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    600 W belysning i ett badrum? Personligen hade jag nog börjat där...

• Laddar…
  8. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Hade man kört automatsäkringar så kanske man hade kunnat göra en tvåfasgrupp och dra in en extra fasledare för fas till tvättmaskinen. Hur man skulle göra med nollan vet jag inte riktigt, det kan ju bli en stor returström. Får man dra separata nollor eller byta en ledare mot grövre?

Om det sitter en JFB i separat kapsling så kanske man kan byta den kapslingen mot en större och sedan sätta en tvåfas gruppsäkring där.

Sedan borde det väl gå att dra om att FK och säkra upp till 16A men det känns ju lite drygt.

9. T
    Medlem · Nivå 10
    I TS fall var det en enfasmatad lägenhet i dagsläget.

En möjlighet är att säkra upp till 16 a och byta ledningar mellan central och dosa till 2,5 mm2 där placerar man en liten kapsling med 2 st 10 a automatsäkringar, en för rvättmaskin samt en för övriga laster. men jag tror att min förra lösning var enklare och snyggare såvida inte dosan sitter i klädkammaren. Det brukar vara korta avstånd mellan elcentral i hall till badrum.