Mikael_L
liljonkonvalj skrev:
Men du menar att om inte konkursförvaltaren kan slutföra arbetet så har vi inga skyldigheter att betala för det arbete som redan är utfört?
Nja, jag tror inte att det är riktigt så enkelt heller.
Men konkursboet står i vilket fall i en sämre sits iom att det är den partern som inte uppfyller avtalet.
Men att generellt säga att man aldrig ska behöva betala för ej 100% klart jobb håller nog inte.

Men ni har rätt att kunna gå skadefria ur affären, dvs anlitar ni annan firma för färdigställande så dras den kostnaden av från avtalad ersättning till ursprungsfirman, numera kk-boet.

Som sagt exakt hur det fungerar om varken du eller konkursförvaltaren vill avsluta jobbet vet jag inte. I princip så borde inte konkursboet kunna få ut ett öre om inte arbetet avslutas. Men fullt så enkelt är det troligen inte. fast ser man lite krasst på det så är det ju förvaltaren som väljer att skicka ut snickarna trots att det finns åtaganden att avsluta. Vill förvaltaren få betalt så får han driva vidare tills det går att fakturera.

OM du kan få fram en offert så att du VET vad det kommer att kosta att slutföra, så kan dte vara en fördel att komma övverens med konkursförvaltaren (du behöver inte redovisa vad du vet). För då har du en chans att få lite kompensation för strulet att behöva göra en ny upphandling, försening osv.

Om ni inte kommer till en överenskommelse så kommer du att få slutbetala till konkursboet med avdrag för faktiska verifierbara kostnader.

Mikael_L skrev:
Hej och välkommen till forumet.

Ja det är ju ingen kul situation, och extra tråkigt om det kändes som att ni var nöjda med hantverkarna. :(

Men som lite svar på frågorna.
JA, kk-förvaltaren kan kräva en del betalt för hittills nedlagt arbete. KK-förvaltaren tar såvitt jag förstått det över avtalet, som ni är bundna av.

Men, det måste rimligtvis gälla åt andra hållet också, dvs KK-boets har avtalets förpliktelser gentemot er också.

Så i det hela blir det väldigt intressant hur avtalet är författat. Om ni t.ex. har en bra förseningsvitesklausul inskriven så blir kanske hela det avtalade beloppet uppätet av vite innan KK-förvaltaren har fått allt i hamn.

Jag är alltså inte helt säker på allt detta, men jag kan inte se annat än att KK-boet övertar hela firman och alla dess avtal i den form det föreligger på KK-dagen.

Sen vill KK-förvaltaren avsluta alla besvärliga avtal med ett nytt avtal som reglerar det ekonomiska. Och det är en tydlig uppgift som KK-förvaltaren har att försöka få ut maximalt med pengar ur boet, så det ska ni ha klart för er. Han ger inget gratis, utan ni måste förhandla.

Själv råkade jag ut för att en billackerare jag anlitat gick i KK när bilen var klar, men det återstod att lacka om någon del som hade blivit lite fel.
Så jag hade erlagt en mindre summa, jag minns inte riktigt, kanske hälften.
Förvaltaren hörde av sig och ville naturligtvis få in resten.
Jag meddelade "Självklart, bara plaststötfångarna bli omlackade i 100% rätt kulör först, som vi har kommit överens om."
Sen hörde jag inte ett ljud mer från den konkursförvaltaren. Han verkade inte sugen på att dra på sig andningsmasken och gå in i lackboxen ... ;)

Så jag körde några år med lite fel färg på stötfångarna innan jag sen sålde bilen. ;)

Tack, för ditt inlägg!
Ja, sorgen över att våra snickare gått i konkurs var det första som slog emot oss faktiskt. Vi var ju nöjda med arbetet!

Du menar att konkursförvaltaren kan kräva oss på en delsumma även att arbetet inte är slutfört i enlighet med avtalet?
Tyvärr, har vi inte skrivit in något förseningsvite så där har vi dessvärre inget att hämta. Nu har vi lärt oss till nästa gång att ha med detta i kontraktet...

Hmm, jag drömmen var ju att vi skulle komma ur detta på samma sätt som du gjorde :-). Jag förstår att du måste varit nöjd över att konkursförvaltaren inte var s sugen på att lacka om bilen själv ;-).
Undra om vår är sugen på att komma och byta ett fönster i kalla, kanske snöiga november. Eller kan vi hoppas på samma tur som du hade??? ;-)

liljonkonvalj skrev:
Tack, för ditt inlägg!
Ja, det kanske gäller att ha lite is i magen också i denna situation. Just nu känner man sig mest besviken över att det inte blev som det var tänkt. Dessutom har man en oro över hur allt detta ska sluta.

Men du menar att om inte konkursförvaltaren kan slutföra arbetet så har vi inga skyldigheter att betala för det arbete som redan är utfört?
I så fall kan man kort säga att vi inte ska betala för det som de hitintills gjort om de inte kan slutföra uppdraget???

Frågan är då hur vanligt är det att konkursförvaltaren kan slutföra ett uppdrag som har slutdatum ca 5 veckor framåt om de anställda bara är anställda ca 3 veckor till?

Menar du att det skulle finnas en chans att vi går ur det är utan att ha betalat en krona till konkursboet? Grejen är att mellan firman som vi anlitade och nästa firma som vi skulle vilja anlita skiljer det en hel del pengar. Nu vet vi inte ens om de är lediga och om de ens vill komma nu. Men i så fall kommer detta att bli dyrare än planerat om vi ska betala först konkursboet (även om vi bara betalar en del) sedan den nya firman för att färdigställa....

Finns det någon sol bakom molnen?
Det jag menar är att det är i princip ingen skillnad på om det konkursförvaltaren eller om det varit företaget som skulle gjort arbetet.

Om ni inte har någon speciell skrivning i avtalet med betalningsplan så gäller normalt betalning när arbetet är klart.
Så tänk er att konkursförvaltaren är företaget och om dom inte kan leverera så gäller samma regler för konkursförvaltaren som skulle gällt för företaget. Dvs innehållen betalning tills arbetet är klart!

Annars är det samma tvist som uppstår med konkursförvaltaren som skulle uppstått med företaget om dom helt plötsligt inte ville fullfölja. En sådan tvist är jag tveksam till att konkursförvaltaren har tid eller ork att ta.

Så stå på er och be dom fullfölja avtalet enligt det ursprungliga avtal som ni har gjort upp om. Men ni får absolut inte vara den part som avbryter avtalet.

Min bedömning är också att om ni förhandlar smart kan ni nog gå ganska skadeslösa ur denna situation.

Det finns faktiskt en sol bakom molnen.......om ni hade betalt i förskott så hade ni helt säkert förlorat allt som ni betalt in. Nu är det istället ni som sitter i förarsätet :)

Redigerat:
"...I ert fall förefaller det dock vara så att betalning skall ske först när arbetet är slutfört. Om ni kan bevisa att arbetet inte är slutfört, har inte er betalningsskyldighet inträtt. I sådant fall kan inte dröjsmålsränta debiteras eftersom tidpunkten för betalning ännu inte inträtt..."

Ovanstående hittar jag nu att läsa på Villaägarnas riksförbunds hemsida. Här handlade det om ett badrum som inte blivit färdigt pga. att hantverkaren gick i konkurs.

Om jag tolkar det rätt så har vi ingen som helst betalningsskyldighet ännu. Stämmer detta?
Jag har även skickat ett mail till konsumentrådgivaren för att se vad denna säger.

Frågan i så fall är konkursförvaltaren villig att slutföra uppdraget? Om han skulle vara det så kanske det skulle vara mer fördelaktigt för oss att komma fram till en mycket bra deal ekonomiskt... Svårt, att veta! :-/

Nr1. måste ju vara att ni får prisuppgifter om vad en annan firma kan göra jobbet för. Det är först då du kan avgöra om en deal med förvaltaren är bra eller inte.

Jag tänkte på det där med fönster som skall levereras, är ni säkra på att de levereras nu när firman är i konkurs?

Mikael_L
Jag tror att jag i era kläder skulle ikläda mig en lite lagom oförstående och okunnig attityd och bara hävda att jag bara vill ha jobbet klart.
Och att pengar kommer naturligtvis så fort jobbet är klart enligt avtalet och besiktigat av besiktningsman. (Som jag nu hört att man måste vara noga med då bolaget har gått i KK och inga garantier går att åberopa.)

Och sen drivit den linjen mot förvaltaren ändå tills något kommer som gör att jag inser att annan taktik behövs.
Dvs, klart jobb -> betalning.

Men jag är inte helt säker på att det är en framkomlig väg, men i brist på djup kunskap i sådant här så blev det nog min strategi.

Mikael_L skrev:
Nja, jag tror inte att det är riktigt så enkelt heller.
Men konkursboet står i vilket fall i en sämre sits iom att det är den partern som inte uppfyller avtalet.
Men att generellt säga att man aldrig ska behöva betala för ej 100% klart jobb håller nog inte.

Men ni har rätt att kunna gå skadefria ur affären, dvs anlitar ni annan firma för färdigställande så dras den kostnaden av från avtalad ersättning till ursprungsfirman, numera kk-boet.
Men borde inte konkursboet kunna "straffas" på något sätt om de nu inte uppfyller avtalet? Jag menar att utöver att vi drar av för färdigställande av annan firma känns det som att man skulle vilja ha kompensation för allt vad detta har inneburit för oss samt för uteblivna garantier...

hempularen skrev:
Som sagt exakt hur det fungerar om varken du eller konkursförvaltaren vill avsluta jobbet vet jag inte. I princip så borde inte konkursboet kunna få ut ett öre om inte arbetet avslutas. Men fullt så enkelt är det troligen inte. fast ser man lite krasst på det så är det ju förvaltaren som väljer att skicka ut snickarna trots att det finns åtaganden att avsluta. Vill förvaltaren få betalt så får han driva vidare tills det går att fakturera.

OM du kan få fram en offert så att du VET vad det kommer att kosta att slutföra, så kan dte vara en fördel att komma övverens med konkursförvaltaren (du behöver inte redovisa vad du vet). För då har du en chans att få lite kompensation för strulet att behöva göra en ny upphandling, försening osv.

Om ni inte kommer till en överenskommelse så kommer du att få slutbetala till konkursboet med avdrag för faktiska verifierbara kostnader.
Ja, det känns ju egentligen mest logiskt att konkursförvaltaren inte ska kunna få ut en krona förens jobbet är slutfört. Men, precis som du säger, så kan det väl inte vara fullt så enkelt. Samtidigt som jag anser att konkursförvaltaren begår avtalsbrott om han inte vill färdigställa arbetet...

Ja, en offert på vad det kostar att slutföra kan vara en bra idé. Frågan är om vi hinner att få till en sådan innan mötet med konkursförvaltaren..

oceanis skrev:
Det jag menar är att det är i princip ingen skillnad på om det konkursförvaltaren eller om det varit företaget som skulle gjort arbetet.

Om ni inte har någon speciell skrivning i avtalet med betalningsplan så gäller normalt betalning när arbetet är klart.
Så tänk er att konkursförvaltaren är företaget och om dom inte kan leverera så gäller samma regler för konkursförvaltaren som skulle gällt för företaget. Dvs innehållen betalning tills arbetet är klart!

Annars är det samma tvist som uppstår med konkursförvaltaren som skulle uppstått med företaget om dom helt plötsligt inte ville fullfölja. En sådan tvist är jag tveksam till att konkursförvaltaren har tid eller ork att ta.

Så stå på er och be dom fullfölja avtalet enligt det ursprungliga avtal som ni har gjort upp om. Men ni får absolut inte vara den part som avbryter avtalet.

Min bedömning är också att om ni förhandlar smart kan ni nog gå ganska skadeslösa ur denna situation.

Det finns faktiskt en sol bakom molnen.......om ni hade betalt i förskott så hade ni helt säkert förlorat allt som ni betalt in. Nu är det istället ni som sitter i förarsätet :)

Ja, i förarsätet vill man sitta i dessa lägen och eftersom vi inte betalat och inte har avtalat om delbetalningar så känns det som att vi åtminstone har lite triumf.

Hur tycker du att vi ska förhandla för att kanske gå så skadelösa som möjligt ur detta? Hur hade du gjort?

hempularen skrev:
Nr1. måste ju vara att ni får prisuppgifter om vad en annan firma kan göra jobbet för. Det är först då du kan avgöra om en deal med förvaltaren är bra eller inte.

Jag tänkte på det där med fönster som skall levereras, är ni säkra på att de levereras nu när firman är i konkurs?
Ja, det är ju det vi måste veta när vi sitter i förhandling, om dealen är bra eller inte. Vi ska sätta oss ner och se vad vi kan tänkas tycka är en rimlig deal. Spontant så känns det just nu som att vi inte har något att förlora på att inte nöja oss utan en väldigt bra deal...

Vad det gäller fönsterna så kommer dessa att levereras då de är beställda från fönsteråterförsäljaren av oss. Vi ville nämligen beställa dessa själva då vi visste exakt vad vi ville ha samt att vi hade en viss rabatt att tillgå. Då tänkte vi inte på vilken tur för oss detta skulle vara vid en ev. konkurs. Men nu känns det ju jättebra att vi själva beställt dessa...

Mikael_L skrev:
Jag tror att jag i era kläder skulle ikläda mig en lite lagom oförstående och okunnig attityd och bara hävda att jag bara vill ha jobbet klart.
Och att pengar kommer naturligtvis så fort jobbet är klart enligt avtalet och besiktigat av besiktningsman. (Som jag nu hört att man måste vara noga med då bolaget har gått i KK och inga garantier går att åberopa.)

Och sen drivit den linjen mot förvaltaren ändå tills något kommer som gör att jag inser att annan taktik behövs.
Dvs, klart jobb -> betalning.

Men jag är inte helt säker på att det är en framkomlig väg, men i brist på djup kunskap i sådant här så blev det nog min strategi.
Ja, man har verkligen ingen kunskap om situationer som denna. Som tur är så hamnar man inte i soppor som denna så ofta...

Ja, för konkursförvaltaren borde det vara den bökigaste vägen att gå att jobbet ska göras klart, vi ska besiktiga det och därefter kommer pengarna. Vill han komma ur detta får han erbjuda oss en mkt. bra deal kan tyckas.

Allt hade varit så mycket enklare om man hade någon fin paragraf att luta sig mot när man förhandlar med konkursförvaltaren. För självklart kommer han att sitta på mer fakta och kunskap än oss och på så sätt är det ju lätt att köra över oss.

Mikael_L
liljonkonvalj skrev:
Ja, det känns ju egentligen mest logiskt att konkursförvaltaren inte ska kunna få ut en krona förens jobbet är slutfört. Men, precis som du säger, så kan det väl inte vara fullt så enkelt. Samtidigt som jag anser att konkursförvaltaren begår avtalsbrott om han inte vill färdigställa arbetet...
Jag erkänner villigt att jag inte har någon speciellt bra koll på allt sånt här.

Men jag tror lite att det man kan tilldömas när avtalsbrott skett så är det ersättning för den skada man lidit.
Och är ett jobb till 90% klart, så är antagligen inte skadan lika stor som hela kontraktsbeloppet.
Ja bara så du är med på hur jag tänker.
Att det är anledningen till att man inte kan säga att man självklart ej behöver betala något om det inte är klart enligt avtal.

Sen kan jag ju ha helt fel också, det kanske tråden kommer fram till vad det lider.
(injonil, lolle, m.fl. kan ni detta?)

Vad det sen gäller just i ert fall så blir det ju fler sidor på myntet.
Ett är att jag misstänker att de flesta kk-bon inte har någon större lust att dra igång riktiga rättsprocesser, så länge det inte gäller hundratusentals kronor.
Det kostar nog mer än det smakar då. Advokaten vill avsluta konkursen och snabbt åta sig nästa uppdrag, det är det han tjänar pengarna på.
Så däri ligger er trumf på hand, ni har inte betalat, så det är kk-boet som får stämma och föra sin talan i så fall.

Så jag tror att ni kan komma relativt lyckliga ur det hela. Var beredda på att kompromissa en liten aning, betala en smärre summa, men låt det ligga långt inne.
Eller så kanske ni ska försöka förhandla att dom får göra färdigt det som går på de tre veckor som är kvar, och så betalar ni betydligt mer. Men får anlita en annan firma för att sätta in fönster.

Men för fram osäkerheten över hur jobben är utförda, bristen på besiktning osv.
Att inga garantier kommer er tillgodo
Att ni får betydande merjobb pga att anlita ny entreprenör

Som anledningar till varför ni inte kan betala speciellt mycket för det utförda jobbet.

Men börja gärna med att ni förväntar er avtalsuppfyllelse, dvs att hela det avtalade jobbet blir klart, besiktigat och sen tänker ni betala full ersättning.

Redigerat:
liljonkonvalj skrev:
Ja, i förarsätet vill man sitta i dessa lägen och eftersom vi inte betalat och inte har avtalat om delbetalningar så känns det som att vi åtminstone har lite triumf.

Hur tycker du att vi ska förhandla för att kanske gå så skadelösa som möjligt ur detta? Hur hade du gjort?
För det första så tycker jag att ni trots allt skall vara lite glada över att ni sitter i den situation som ni gör med en leverantör som just har gått i konkurs. Försök att se det positiva i det hela och att ni faktiskt har alla era pengar under er egen kontroll, så kommer nog allt att gå ganska bra.
Jag har tyvärr sett personer som förlorat mycket av sina besparingar i en annan bransch, som jag känner ganska väl till (fritidsbåtsbranschen), pga att dom betalat mycket i förskott när krisen kom och ett antal bolag gick i konkurs.

Så här skulle jag gjort:

Steg 1.
Jag skulle med bestämdhet hävda att bolaget/förvaltaren måste fullfölja sina skyldigheter enligt ingånget avtal och därmed göra klart allt arbete. Efter besiktning och godkännande så är ni villiga att erlägga den överenskomna summan pengar varken mer eller mindre. Och inga pengar betalas innan arbetet är klart.

Steg 2.
Om förvaltaren inte anser sig kunna göra detta med den personal eller genom "eget" konkursat bolag ber ni honom att i så fall ombesörja så att någon annan firma slutför arbetet därefter är ni villiga att betala. Absolut inga pengar kommer att utbetalas förrän dess att alla åtaganden är klara.

Steg 3.
Om han inte heller anser sig kunna klara detta så får ni i så fall få hans skriftliga medgivande att ni själv kan söka en firma som kan göra klart arbetet till den specifikation som ni kommit överens om ursprungligen.
Ni meddelar också att inga pengar kommer att betalas ut förrän allt arbete är klart, vilket naturligtvis kan ta sin tid eftersom ni nu måste ut och söka ny firma.
När arbetet är klart kan ni betala den eventuella mellanskillnad som blir över från ursprungspriset minskat med de utgifter ni haft för att färdigställa via ny firma.

Här hade jag slutat ge med mig och sen låtit förvaltaren driva frågan mot er vilket jag tvivlar starkt på att han gör. Om det är en liten byggfirma så finns det antagligen mycket lite tillgångar och det är inte värt att driva frågan längre.

Jag skulle absolut inte acceptera en beräkning på hur mycket som är färdigställt och betalat enligt en sådan bedömning. Era kostnader för att färdigställa blir definitivt större än det värde som som beräkningsmässigt återstår idag.

Håll ut..........:)

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.