Hejsan!

Har nyligen installerat led spotlights i badrummet. Har använt fyra stycken Malmbergs 540 med två stycken tillhörande driver. Dessa låg i två kit med en driver och två spottar i varje kit.
Denna driver ska vara dimbar med bakkantsstyrd dimmer. Till detta har jag kopplat en ELKO 315GLE.
Detta ska enligt alla uppgifter jag fått vara kompatibelt men problemet här är att ljuset uppför sig väldigt underligt. När man dimmar ner ljuset till MIN så börjar ljuset flämta en hel del. Sedan så "rycker" ljuset till i varje hack som man ökar ljusstyrkan på dimmern. Ett annat störande problem är att ljuset inte dimras nånting när dimmern står på ungefär mellan 70-100%. Den ligger kvar på samma ljusstyrka men "rycker" till i ljuset när man vrider. Finns ett vred på dimmern som man ställer MIN-värdet med och den har jag ställt ner i botten men det fungerade inte bättre även om jag ställde upp den.
Belastningen som ligger över dimmern ligger runt 30W. Provade att parallellkoppla en vanlig glödlampa över dimmern för att se om problemet uppstod med för låg belastning med det två leddrivarna men det blev ingen skillnad.
Undrar om nån här har stött på liknande problem eller har idé om vad det skulle kunna bero på? Hur brukar Malmbergs vara rent kvalitetsmässigt?

Uppenbarligen fungerar inte denna dimmer och drivdon ihop, tråkigt. En annan kombination skulle säkert fungera. Men det är inte meningen du ska prova dig fram. Fråga Malmberg's vilken dimmer som de vet fungerar med detta drivdon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.