Claes Sörmland
Jag gör också så. På med ugnsrengöringssprej och sen lite plastfilm på det. Lämna över natt eller längre så tar skrapan det fastbrända. Finns något kvar upprepa!

F Freddedan skrev:
Ett till tips, häll på en skvätt matolja på hällen, ställ på stekpannan och kör ganska varmt ett tag. Har märkt att mina missfärgningar försvinner om jag har fått rikligt med olja under gjutjärnspannan.
Ett tips från mig är att vara försiktig om du gör så här. Jag har råkat ut för att olja under stekpanna börjat brinna på hällen...

X xxargs skrev:
Sådär kan det bli när man lägger på grytor som är våta på undersidan och värmer på och man hör att det spottar och fräser i en period under uppvärmningen, det är metalloxidavlagring från grytan som i ytterst tunna lager kan ge den typen av lite 'metallisk' avlagring

Jag skulle prova (utan att lova något) att 'skura' med citronsyrepulver med en nypa koksalt i, blött till en pasta om det är metallbaserad avlagring från olika grytor inklusive gjutjärnsstekpanna - citronsyra för att den gärna komplexbildar med 2 och 3-värda metalljoner som järn mfl. och koksalten bidrar med klorjoner för att rå på att få vissa metalljoner i oxider att lossna lättare.

Sedan verka ytan i övrigt vara rätt sliten med mycket små repor, vilket kommer att man skakar/flyttar grytan/stekpannan utan att lyfta den så att den är någon mm. i luften när den ruskas och fallen med panna/gryta som är våt undertill och det fastnat sand och smågrus på undersidan och sedan ställer på hällen/ruskar
Stort tack! Detta fungerade 👌🏻

Kul med återkoppling, uppskattas

Jag föreslog citronsyra (och koksalt) då det ofta fins redan i hushållet om man håller på med syltning och annat, och även ofta rekommenderas i samband med rengöring.

Att jag föreslog lite koksalt är att jag sett en artikel i samband med kretskortsetsning för många år sedan (höll på med sådant i yngre dagar) att man använder citronsyra med lite koksalt och väteperoxid som en alternativ till saltsyra och väteperoxid som etsvätska för koppar och då har kloret i koksalten en viktig roll att får metallen i lösbar form som olika metallklorider i ett mellansteg innan det fångas upp av citronsyrans komplexbildande egenskaper - och det fungerar troligen bra även med oxalsyra och vinsyra då dessa också är fler-protoniga organiska syror med komplexbildande (chelat-bildande) egenskaper.

Det är oxalsyrans komplexbildande verkan med bla. järn som gör att den fungerar bra vid behandling av trä och speciellt borttagning av fläckar på ek av att man ställt blöta gjutjärnsgrytor/lock eller annat med järn som lätt rostar och också svärtar eken då järnjoner tillsammans med ekens galla ger en väldigt svart komplex förening.

Oxalsyra är dock inget som folk har hemma i regel och det är mer kemikalier man köper i målarbutiken och byggvaruhandeln och att man också läser på lite om syran då förutom är det förmodligen är den starkaste organiska syran du kan köpa över disk som privatperson, att denna är ingen bra att få i sig kroppen på olika sätt inklusive via huden om man tex. har utspädd oxalsyrelösning i en trasa och tex. behandlar ytor som hanteras med oskyddad hand.

Att oxalsyran är farligare utöver att den är surare än många andra organiska syror som citronsyra, vinsyra etc. beror på att den binder sig väldigt hårt mot kalk och fäller ut som i den närmaste olösliga kristaller och är till hälften orsaken till mångas njurstensproblem.

• Gilla
Oliverna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.