3 418 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Flammig(?) platta induktionshäll
När frugan inte får ren ugnsformar så lägger hon ugnsrengöring i dem och sedan stänger hon in detta med plastfolie, sedan är det i princip bara att skölja av.J johannsy skrev:
För hällen hade jag testat samma sak, fast med hällrengöring, dvs plasta in hällrengöringen när den ligger på hällen och låt den ligga en timme.
Körde Häxans Hällrent nu. Ska testa lägga på och låta dra i en timme. Har testat med Mr Muscle Ugnsrengöring tidigare men ca 15 min utan resultatpacman42 skrev:
Inget resultat efter 1h med hällrentpacman42 skrev:
När frugan inte får ren ugnsformar så lägger hon ugnsrengöring i dem och sedan stänger hon in detta med plastfolie, sedan är det i princip bara att skölja av.
För hällen hade jag testat samma sak, fast med hällrengöring, dvs plasta in hällrengöringen när den ligger på hällen och låt den ligga en timme.
Hade lika med något som var kvar, inget hjälpte. Tog en vanlig matkniv utan taggar och la den lite på tvären, började skrapa. Det lossnade små-små flisor, som jag strök bort med en torr trasa. Men det tar tid, tog mig ca 1,5 timma, sen var det rent. Numera efter användning torkas det av.J johannsy skrev:
Känns mer som att det inte är ngt inbränt utan är bara färgskillnader, typ som när olja är i vatten. Tycker allt känns mkt konstigtpacman42 skrev:
Kan vara att det har blivit skrapmärken efter kastrull eller så. Det som jag märkt är att stekpanna i gjutjärn gärna vill repa, men ahr klarat mig, genom att inte snurra/vrida på den. Men prova gärna som jag skrev med att skrapa, se om det blir en liten reva i det missfärgade när du provar, då är du på rätt väg. Jag kände med en nagel att det var lite strävt. Liksom tog emot lite, då sitter det på ytan.J johannsy skrev:
Sådär kan det bli när man lägger på grytor som är våta på undersidan och värmer på och man hör att det spottar och fräser i en period under uppvärmningen, det är metalloxidavlagring från grytan som i ytterst tunna lager kan ge den typen av lite 'metallisk' avlagring
Jag skulle prova (utan att lova något) att 'skura' med citronsyrepulver med en nypa koksalt i, blött till en pasta om det är metallbaserad avlagring från olika grytor inklusive gjutjärnsstekpanna - citronsyra för att den gärna komplexbildar med 2 och 3-värda metalljoner som järn mfl. och koksalten bidrar med klorjoner för att rå på att få vissa metalljoner i oxider att lossna lättare.
Sedan verka ytan i övrigt vara rätt sliten med mycket små repor, vilket kommer att man skakar/flyttar grytan/stekpannan utan att lyfta den så att den är någon mm. i luften när den ruskas och fallen med panna/gryta som är våt undertill och det fastnat sand och smågrus på undersidan och sedan ställer på hällen/ruskar
Jag skulle prova (utan att lova något) att 'skura' med citronsyrepulver med en nypa koksalt i, blött till en pasta om det är metallbaserad avlagring från olika grytor inklusive gjutjärnsstekpanna - citronsyra för att den gärna komplexbildar med 2 och 3-värda metalljoner som järn mfl. och koksalten bidrar med klorjoner för att rå på att få vissa metalljoner i oxider att lossna lättare.
Sedan verka ytan i övrigt vara rätt sliten med mycket små repor, vilket kommer att man skakar/flyttar grytan/stekpannan utan att lyfta den så att den är någon mm. i luften när den ruskas och fallen med panna/gryta som är våt undertill och det fastnat sand och smågrus på undersidan och sedan ställer på hällen/ruskar
Jag tycker inte heller det ser ut som något inbränt eller någon matavlagring. Min misstanke är att det är någon metalloxidavlagring från något eller några kokkärl. Sådant kan vara hårt och då tror jag mer på kemisk rengöring än mekanisk.J johannsy skrev:
Exakt hur man skall få bort det vet rimligen tillverkaren av hällen bäst. Siemens borde kunna svara på hur man kan få bort det. Så i första hand skulle jag kontakta dem om det verkar omöjligt.
Att repa ytan med stålull eller kraftigt slipmedel leder till att smuts kommer kunna fastna ännu hårdare i fortsättningen. Står det att man skall använda stålull/svinto i bruksanvisningen är det väl ok, annars inte.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
@xxargs är nog inne på orsaken till fläckarna. Det är avlagringar av metall som har skavt över ytan.
- För att trimma reaktionen kan man låta citronsyralösningen sugas in i en Wettex-duk eller någon våtstark torkduk, typ Torky, och lägga den över fläcken. Ytspänningen ökar och skapar lite cirkulation i ytskiktet.
- Det går också att byta mot oxalsyra som är en starkare organisk syra. Den använder jag själv för att ta bort metallskav på porslin men även på trä.
- Slutligen är Autosol med mekanisk polering oftast en bra metod för liknande avlagringar. Vi rensar bestickmärken i köksporslin på second hand-butiken med detta. Funkar mycket bra med en roterande polerdyna. Ingen risk för repor.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Har du provat den som rekommenderas i #5? Riktigt bra produkt som just nu säljs till riktigt bra pris. Och nej, jag jobbar inte på Elgiganten men köpte två flaskor där förra veckan. Bör räcka minst fem år då det går åt väldigt lite åt gången.J johannsy skrev: