Fogade golvet i hallen igår och upptäckte idag att det blev väldigt flammigt. Hörde mig för och fick reda på att man ska akta sig för att få på för mycket vatten.
kratsade ur fogen idag och fogade om. Anväde en väldigt lätt fuktad svamp och torkade först en gån när golvet var matt och sedan en gång till en 30 min senare. såg nu att det ändå blev lite flammigt fast bättre än förra gången! har aldrig vart med om att det ska vara så svårt att få jämn färg men jag har aldrig fogat med sån mörk fog förut. Har använt mig av probau fog.
Har hört att klinkerolja gör fogen mörkare men kan den även jämna ut färgen? vekar som att färgämnet följer med svampen när man torkar och hur lätt är det att torka exakt lika överallt?

Sök på "syra" och "fog" så får du ett otal tips på hur man gör. Ingen risk att färgen försvinner från fogen. Det är kalkavsättningar du ser.

Ok. ska testa detta! har flugger kalkbort som innehåller 15-30% fosforsyra så det borde nog fungera.

thomasd79 skrev:
Ok. ska testa detta! har flugger kalkbort som innehåller 15-30% fosforsyra så det borde nog fungera.
Det blir perfekt. Utspädd citronsyra verkar funka bra också. Glöm inte att vattenmätta alla fogar (hela golvet) innan du börjar. Detta för att syran skall verka på avlagringen och inte hela fogen.

det verkar som att fogarna blev ljusare efter behandling.....något måste va tokigt här va?

thomasd79 skrev:
det verkar som att fogarna blev ljusare efter behandling.....något måste va tokigt här va?
Det låter jäkligt konstigt. Kanske bäst att kolla med säljaren av materialet.

tvättade en gång till med syra, det som hände var att fogen blev ljusare och sköljvattnet blev mörkare:( något tips på en mörk fog som inte blir flammig? funderar på att kratsa ur fogen imorgon och lägga dit något annat märke.

Har du blandat fogen rätt och länge?

japp! allt enligt instruktionerna! har skrapat ur nu och ska åka förbi höganäs i helgen så får vi se om deras fog e bättre...

köpte finjas antracitgrå fog istället. får ser imorgon när allt torkat!

• Gilla
majster
  • Laddar…
Väcker liv i tråden igen, har använt Weber.color Antricit och de är allt från rätt färg till ljusgrå, fungerade Finjas Antricitgrå? funderar på att foga på ett lager till, vi gröpte ur fogen ganska mycket vid första fogningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.