Har ett litet problem som jag skulle vara oerhört tacksam om någon ville hjälpa mig att lösa. Jag bygger kök och det visar sig att fläktröret kommer för nära överskåpen enl bilden nedan:
Ventilation-skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har endast 20 mm mellan skåpet och röret. Där skall jag nu få plats med 50 mm isolering vilket då inte funkar.
Min tanke är då att lösa det lyfta upp röret några cm för att sedan justera ner det igen för att passa i hålet i ytterväggen
Ventilation-solution.jpg
Skapa konto

Har just nu ett rakt spirorör, men funderar på om man lika gärna kan använda en ventilationsslag, som är lite böjbar. Jag drar det då minst 50mm över skåpen, sedan har jag min 110mm-marginal till ytterväggen för att sänka ner röret ca 30mm. Frågan är nu om man kan använda ersätta spiroröret med en ventliationsslang (t.ex. http://www.fresks.se/sortiment/el-vvs/ventilationsrorslang/224529) hela vägen eller kanske en del av vägen?

Har för mej att det är 30mm isolering som gäller
hittade denna text i en broschyr jag har liggandes.

Rör som är anslutna till en köksfläkt (imkanal) ska isoleras EI30 (30mm) i hela sin längd.

slang är ingen bra lösning tycker jag, det är inte kul att rensa en slang.
kan du gå ner i rördimension istället? tex 100 istället för 125mm eller 80mm istället för 100mm.
kolla vad fläkten kräver.

• Gilla
Bjerne
  • Laddar…
Jo jag känner till det där med 30mm isolering, men har även fått information (ej helt bekräftad dock) om att det kan variera beroende på var man bor. Glesbygd med längre utryckningstid för brandkår kräver tjockare brandisolering. Jag bor i Jämtland där vi även har rätt kallt under vintern. Därför vill jag heller inte snåla in på isolering här.

Det går inte på något sätt att lösa höjdsjusteringen med fast rör. Finns det kanske skarvar till spiro-rör som går att justera på något sätt?

Dessvärre så kräver fläkten minst 125mm rör.

För att flytta rörläget "offset" kan du göra så här.
det åtgår två böjar + en skarv. Man kan prova lägga upp bitarna i butiken så ser du kanske vilka delar som behövs.

hittade en bild som exempel på hur jag menar att böjarna sätts i hop.

hgfhgh.png
Skapa konto

finns korta och långa böjar.

prova med två 15graders böjar och sätt i hop dem så som bilden visar.
15graders lösningen bygger minst på längden.

behövs mer "offset" prova med 30grades böjar

behövs ännumer "offset" prova med 45graders böjar

Skåpet bygger en bit ut från väggen så genom att vrida hela enheten med "de två ihopsatta böjarna" kan man justera höjden även i detta moment. dock hamnar röret nära väggen bakom skåpet eller nära ytterkanten på skåpet.

personligen tycker fortfarande inte slang är någon bra idé.

• Gilla
emission
  • Laddar…
Beakta att en spisfläkt helst vill ha ett rör "rätt upp" för att få bästa effekt. Alla böjar och dyl. försämrar din effekt på fläkten. Tänk 1,2,3,4,10 gånger innan åtgärd vidtas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.