Hejsan,
Jag hade tänkt ersätta min nuvarande inbyggda köksfläkt till en vägghängd med kåpa.
Ventilationskanalen i taket sitter dock 27cm ut från väggen. De flesta kåpor förutsätter att avståndet är under 25cm. Hur löser jag detta?
Se bifogad bild.
mvh Kristian
Jag hade tänkt ersätta min nuvarande inbyggda köksfläkt till en vägghängd med kåpa.
Ventilationskanalen i taket sitter dock 27cm ut från väggen. De flesta kåpor förutsätter att avståndet är under 25cm. Hur löser jag detta?
Se bifogad bild.
mvh Kristian
Hade samma problem - fick flytta röret mot väggen
Kapa ur i taket och flytta röret på vinden - inte roligt!
Enklare lösning:
Kapa röret så nära tak du kan och använd en flexslang. Lösningen är dock inte optimal då du får en till böj för luftflödet. Om du gör på detta sätt så kom ihåg att slangen skall vara max utdragen för den del som du använder. Du kapar alltså av den slagsnutt du behöver och slänger resten.
Kapa röret så nära tak du kan och använd en flexslang. Lösningen är dock inte optimal då du får en till böj för luftflödet. Om du gör på detta sätt så kom ihåg att slangen skall vara max utdragen för den del som du använder. Du kapar alltså av den slagsnutt du behöver och slänger resten.
Stiga, det kan fungera, men inte alltid. Kåpan, som ska dölja röret, kan som i mitt fall, sätta stopp för det. Gäller att mäta noggrant!
Frodda : Det kan betyda att man måste ha en kanal, som sticker många cm (kanske 30-35) från väggen och det kanske inte är önskvärt. I mitt fall skulle det vara max 19 cm i yttermått och det är ett 12,5 cm rör.
Att spekulera om det är nödvändigt eller ej ger inte mycket, inte heller hur jag el du har det.HasseTeknik skrev:
Där emot ts kan ha de med sig när han tittar på fläkt nu då hans prefenser är väl de som bestämmer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
