4 126 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Fläkt till 110 avloppsrör
Hej! Jag har en avluftning till mitt multrum i källaren som består av 110mm avloppsrör som går genom huset och ut genom yttertaket i en egen genomföring. Det blir inte tillräckligt självdrag så jag köpte en liten billig kanalfläkt som monterades inuti röret. Det löste problemet men skapade ett annat, då fläkten låter alltför mycket, speciellt utomhus (!).
Har kollat på tystare fläktar, men alla verkar vara gjorda för 100 eller 125 spirorör. Jag tror inte det är så stora kondensproblem egentligen att avloppsrör är nödvändigt hela vägen, men finns det något bra sätt att fixa skarven mellan avloppsrör och spiro (eller fläkt)? Är ljuddämpare nödvändigt eller är de stora fläktarna mycket tystare än min lilla fläkt?
Eller finns det tysta fläktar för 110mm?
Har kollat på tystare fläktar, men alla verkar vara gjorda för 100 eller 125 spirorör. Jag tror inte det är så stora kondensproblem egentligen att avloppsrör är nödvändigt hela vägen, men finns det något bra sätt att fixa skarven mellan avloppsrör och spiro (eller fläkt)? Är ljuddämpare nödvändigt eller är de stora fläktarna mycket tystare än min lilla fläkt?
Eller finns det tysta fläktar för 110mm?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
??är inte avloppsröret 100 invändigt?.så passar det .
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Ungefär så jaa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden