4 911 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Fläkt i duschutrymme, fritidshus
Jag håller på med en utbyggnad på stugan där det bla ska vara ett duschrum. Min fundering nu är vart man bäst placerar ventil/fläkt: är det "inuti" duschen eller bör den vara på sidan om? Vad finns det för för/nackdelar, risk för kallras om inuti?
Tänkte sätta dit en fläkt också, och med tanke på el så kanske det är bäst på sidan om?
Ventilen går genom ytterväggen.
Tänkte sätta dit en fläkt också, och med tanke på el så kanske det är bäst på sidan om?
Ventilen går genom ytterväggen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag antar att det är enklare och mer flexibelt med en fläkt som är fukt/tidsstyrd med tanke på varierande antal personer etc, dvs jag går nog på kallrasskydd. Frågan återstår dock om det är bättre att placera ventilen utanför duschen (fortfarande i samma rum) eller inte. Det kanske känns dragigt när man duschar annars?
Ser nu att detta hamnade i fel forum..... hur flyttar man?
Ser nu att detta hamnade i fel forum..... hur flyttar man?
Finns fläktar som går konstant på lågvarv och sedan kan öka hastigheten manuellt eller med automatik.
Tror inte det har så stor betydelse var du placerar fläkten utan placera den där den passar bäst. Det är ju ett förhållandevis litet utrymme.
Tror inte det har så stor betydelse var du placerar fläkten utan placera den där den passar bäst. Det är ju ett förhållandevis litet utrymme.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, kör på en Fresh Intellivent fläkt, då kan du ha den gå konstant på lågvarv (nästintill ljudlös) och behöver inte köpa ett kallrasskydd. Dessutom är den mycket, mycket. mycket snyggare än PAX Passad.

//Patrik

//Patrik
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Såg att det var ett fritidshus, då kan du ju köra med Fresh, kallrasskydd och låta den vara fuktstyrd. Den har även vädringsfunktion aktiverad då.
"Fresh Intellivent har en funktion som innebär att om fläkten varit inaktiv under 26 timmar kör den ett vädringsprogram under 60 minuter för att vädra ut och byta luften i badrummet. Funktionen gör att du slipper instängd, unken lukt i badrummet när du har varit borta under en längre tid."
//Patrik
"Fresh Intellivent har en funktion som innebär att om fläkten varit inaktiv under 26 timmar kör den ett vädringsprogram under 60 minuter för att vädra ut och byta luften i badrummet. Funktionen gör att du slipper instängd, unken lukt i badrummet när du har varit borta under en längre tid."
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden