Kupan är murad av tegel och hålls uppe av den lodräta järnbulten och ett flatjärn under nedersta tegelvarvet.
Varför för den inte vara kvar?
Enda vettiga stället för en vedspis är ju vid murstocken. Det är ju dumt att riva välfungerande konstruktioner i gott skick.
Varför för den inte vara kvar?
Enda vettiga stället för en vedspis är ju vid murstocken. Det är ju dumt att riva välfungerande konstruktioner i gott skick.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Efter vad det ser ut på bilden är den murad och sitter ihop med resten av murstocken, som i sin tur är en bärande del av byggnaden. Ifall du inte har total koll på hur det hänger ihop och konsekvenserna av att riva delar av den så bör du låta bli.
Men varför är det nödvändigt att få bort den? Hindrar inte användning av utrymmet under och du kommer ändå att ha ett "murstockshörn" i rummet som påverkar planeringen.
Men varför är det nödvändigt att få bort den? Hindrar inte användning av utrymmet under och du kommer ändå att ha ett "murstockshörn" i rummet som påverkar planeringen.
Nja egentligen handlar det om att spisen inte står direkt under den och att det hade varit bra att få upp ett överskåp bredvid en mindre modernare fläkt. Har lite ont om utrymme.
Men om det är som du tror så är projektet allt för stort för den lilla vinningen. Tack nu sparade jag mig själv en massa jobb
Men om det är som du tror så är projektet allt för stort för den lilla vinningen. Tack nu sparade jag mig själv en massa jobb
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vedspisen är borta tyvärr.H heimlaga skrev:
Det är som räknenisse säger. Det kan bli ett ganska stort murningsarbete för att reparera skorstenen när du har tagit bort kupan. Det är absolut inte värt så mycket arbete och kostnader bara för ett överskåp. Det finns säkert någon kreativ lösning på skåputrymmesbehovet bara du låter saken mogna i huvudet.
Och om någon vill sätta in en vedspis någon gång är det ju bra att redan ha en fungerande spiskupa. Den här fungerar i motsats till moderna fläktar helt utan elektricitet.
Och om någon vill sätta in en vedspis någon gång är det ju bra att redan ha en fungerande spiskupa. Den här fungerar i motsats till moderna fläktar helt utan elektricitet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden