Det är lätt att snåla och köra maskinen på lägre temperatur vilket inte är optimalt för maskinen. Jag har numera återgått till att köra sängkläder på vittvätt dvs 90 grader då och då och jag har alltid extra sköljning. Sköljmedel endast för fintvätt - själva behållaren blir fort äckligt sunkig.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
H HerrApa skrev:
Någon särskild anledning att välja en sån? Elgiganten har tex Bosch serie 6 för 6995 eller varför inte en Samsung [länk]

Bör jag undvika de svenska maskinerna?
Finns inga svenska maskiner!
Samsung gör usla tvättmaskiner
Serie 8 är betydligt robustare än serie6

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
yonna yonna skrev:
Det är lätt att snåla och köra maskinen på lägre temperatur vilket inte är optimalt för maskinen. Jag har numera återgått till att köra sängkläder på vittvätt dvs 90 grader då och då och jag har alltid extra sköljning. Sköljmedel endast för fintvätt - själva behållaren blir fort äckligt sunkig.
extra sköljning skall du inte behöva om du inte överdoserar tvättmedel eller har en kass maskin.
sköljmedel av idag är rätt kassa på att spolas ur , klumpar sig gärna och fastnar på allt
yonna yonna skrev:

electroluxaren skrev:
sköljmedel av idag är rätt kassa på att spolas ur
Hårt vatten, 18-20 dH, påverkar - väl?

P
yonna yonna skrev:
Hårt vatten, 18-20 dH, påverkar - väl?
Nej inte på sköljmedelskvaliteten i alla fall men däremot doseringen

Tips att använda utspädd ättika som sköljmedel y

H HEM2121 skrev:
Är kläder nya eller gamla? Även vita plagg är färgade, är inte blekmedel t.ex ur plagget innan de färgar så kan färgen försvinna vid tvätt. Har t.om. Med om att ett plagg fick starkare färg efter tvätt, plagget var tydligen omfärgat och den färgen försvann vid tvätt.
En myt om vita textilier.
https://www.radron.se/vardagskunskap/sant-och-falskt-om-tvatt/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]
Det är både och, nu har jag rätt bra insatt och har bra kunskap angående detta, så att det skulle vara en myt är inte helt sant. Det både bleks och det färgas. Inte alltid sköljs blekmedlet ut helt pga av bl.a. vattenbrist, vilket gör att kläder kan få små hål. Blir ett bomullsplagget luddigt på ytan beror det många gånger på dålig kortfibrig bomull. Blandvara t.ex. Bomull/polyester blir också många luddiga på ytan pga att materialen reagerar olika, det brukar bli skilsmässa mellan materialen. Nu är vi långt ifrån TS tråd. Så vi stoppar där.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H
yonna yonna skrev:
Kläder ska tvättas i den temperatur som står på etiketten. Det finns en anledning till tvättanvisningarna. Står det 60 grader så ska man inte tvätta i 40 grader, t.ex. kan färg släppa från plagget. Lätt att tänka att man ska vara rädd om plagget och tvätta lägre i temperatur än vad som står i etiketten.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]
vadå myt vilken del av rapporten från RR förkastar du?

P
H HEM2121 skrev:
Kläder ska tvättas i den temperatur som står på etiketten. Det finns en anledning till tvättanvisningarna. Står det 60 grader så ska man inte tvätta i 40 grader, t.ex. kan färg släppa från plagget. Lätt att tänka att man ska vara rädd om plagget och tvätta lägre i temperatur än vad som står i etiketten.
helt rätt jag brukar göra tillägget att det är den lägsta temperaturen man skall använda, det mesta håller för 90C oxå

electroluxaren skrev:
vadå myt vilken del av rapporten från RR förkastar du?
Förstår inte exakt vad du menar men jag har så väldigt många gånger läst och hört att nästan alla vit textil INTE är färgad.
Dvs vitt-tvättmedel SKA användas om man vill undvika inte rent vita kläder etc.
Extra blekmedel som tex klorin har jag dock aldrig hört någon rekommendera.

electroluxaren skrev:
helt rätt jag brukar göra tillägget att det är den lägsta temperaturen man skall använda, det mesta håller för 90C oxå
Har en hel del barnkläder från typ HM där trycket bara är plast i kläderna. Smälter i 60C och det är kalsonger man inte vill tvätta i 40... Så alla kläder klarar inte 60.

H
S sjoelund skrev:
Har en hel del barnkläder från typ HM där trycket bara är plast i kläderna. Smälter i 60C och det är kalsonger man inte vill tvätta i 40... Så alla kläder klarar inte 60.
Tryckta kläder, med en figur på t.ex. klarar 40 grader, inte 60 grader. Tvättas med baksidan utåt. Undantag om det är transfertryck för industribruk/yrkesbruk, dessa klarar högre temperaturer. En ovan ser om det är transfer på plagget baksida, det är ingen färg som syns genom själva tyget. Ett tranfertryck är en ”dekal” som värm på under högt tryck, det är ingen färg som sugs in i tyget som direkttryck på plagget. Tvätta plagget i den temperatur som är angivet i plagget. Jag köper inte plagg som man vill tvätta i 60 grader när tvättetiketten säger 40 grader.
Mönstrat tyg blir något annat, infärgat på fabrik alt. vävt mönster, dock är det tvättetikettens gradantal som gäller vid tvätt.

H HEM2121 skrev:
Jag köper inte plagg som man vill tvätta i 60 grader när tvättetiketten säger 40 grader.
Finns i princip inga underkläder som säger 60C. Till och med jeans märker de med 40...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.