14 155 läst ·
37 svar
14k läst
37 svar
Fläckar efter tvätt? Tvättmaskin Cylinda.
Det är lätt att snåla och köra maskinen på lägre temperatur vilket inte är optimalt för maskinen. Jag har numera återgått till att köra sängkläder på vittvätt dvs 90 grader då och då och jag har alltid extra sköljning. Sköljmedel endast för fintvätt - själva behållaren blir fort äckligt sunkig.
extra sköljning skall du inte behöva om du inte överdoserar tvättmedel eller har en kass maskin.yonna skrev:
sköljmedel av idag är rätt kassa på att spolas ur , klumpar sig gärna och fastnar på allt
yonna skrev:
En myt om vita textilier.H HEM2121 skrev:
https://www.radron.se/vardagskunskap/sant-och-falskt-om-tvatt/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Det är både och, nu har jag rätt bra insatt och har bra kunskap angående detta, så att det skulle vara en myt är inte helt sant. Det både bleks och det färgas. Inte alltid sköljs blekmedlet ut helt pga av bl.a. vattenbrist, vilket gör att kläder kan få små hål. Blir ett bomullsplagget luddigt på ytan beror det många gånger på dålig kortfibrig bomull. Blandvara t.ex. Bomull/polyester blir också många luddiga på ytan pga att materialen reagerar olika, det brukar bli skilsmässa mellan materialen. Nu är vi långt ifrån TS tråd. Så vi stoppar där.Huddingebo skrev:
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Kläder ska tvättas i den temperatur som står på etiketten. Det finns en anledning till tvättanvisningarna. Står det 60 grader så ska man inte tvätta i 40 grader, t.ex. kan färg släppa från plagget. Lätt att tänka att man ska vara rädd om plagget och tvätta lägre i temperatur än vad som står i etiketten.yonna skrev:
helt rätt jag brukar göra tillägget att det är den lägsta temperaturen man skall använda, det mesta håller för 90C oxåH HEM2121 skrev:Kläder ska tvättas i den temperatur som står på etiketten. Det finns en anledning till tvättanvisningarna. Står det 60 grader så ska man inte tvätta i 40 grader, t.ex. kan färg släppa från plagget. Lätt att tänka att man ska vara rädd om plagget och tvätta lägre i temperatur än vad som står i etiketten.
Förstår inte exakt vad du menar men jag har så väldigt många gånger läst och hört att nästan alla vit textil INTE är färgad.electroluxaren skrev:
Dvs vitt-tvättmedel SKA användas om man vill undvika inte rent vita kläder etc.
Extra blekmedel som tex klorin har jag dock aldrig hört någon rekommendera.
Har en hel del barnkläder från typ HM där trycket bara är plast i kläderna. Smälter i 60C och det är kalsonger man inte vill tvätta i 40... Så alla kläder klarar inte 60.electroluxaren skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Tryckta kläder, med en figur på t.ex. klarar 40 grader, inte 60 grader. Tvättas med baksidan utåt. Undantag om det är transfertryck för industribruk/yrkesbruk, dessa klarar högre temperaturer. En ovan ser om det är transfer på plagget baksida, det är ingen färg som syns genom själva tyget. Ett tranfertryck är en ”dekal” som värm på under högt tryck, det är ingen färg som sugs in i tyget som direkttryck på plagget. Tvätta plagget i den temperatur som är angivet i plagget. Jag köper inte plagg som man vill tvätta i 60 grader när tvättetiketten säger 40 grader.S sjoelund skrev:
Mönstrat tyg blir något annat, infärgat på fabrik alt. vävt mönster, dock är det tvättetikettens gradantal som gäller vid tvätt.