Skadar absolut inte ytan, men du får vara beredd att poleringen tar tid. Vill du vara extra försiktig, skölj noga efter och behandla med någon olja avsedd för sten

Kalksten är utmärkt badrum! Men det är ett naturmaterial alltså det är inte undehållsfritt.
Alla riktiga material kräver att man sköter om dem.

"Sten tvål" efter slipning är vanligt på natustensbänkskivor osv, stentvål inehåller olja avsett för sten, vet dock ej om det ev kan missfärga fogarna emellan eller så, skyddar säkert även dem bättre än utan.

Hur avkalkar man ett badrum i kalksten? :thinking:

En liknande tråd, dock utan någon vettig lösning. https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-kalkflaeckar-pa-klinker.208971/

Kan för övrigt säga att jag bor på Gotland där vi har mycket kalk i vattnet, och mycket sten såklart. Men aldrig stött på någon här som haft kalksten i våtutrymme. Jag tror det inte är särskilt bra om man har kalk i vattnet och kör utan avhärdare.

Hittade denna http://www.marmorgranit.se/wp-conte...alksten_hänvisningar-till-skötsel-inomhus.pdf
Du kanske kan testa "pastametoden" längst ned?

Det där är inte kalksten, det är tumlad Nero Marquina marmor i storlek 10x10 cm. Folk väljer generellt detta för att få en mer "antik" look på sitt material. Rekommendationen är att använda matt vax för att impregnera materialet efter att du fått ordning på det.

Angående kalksten i badrum, det är ingen som rekommenderar kalksten i duschytan på grund utav problematiken med porositeten samt kinkigheten med ovan problem. (en transaktionsinriktad säljare som jobbar på provision kan ha annan synpunkt)

C
I Incog skrev:
Det där är inte kalksten, det är tumlad Nero Marquina marmor i storlek 10x10 cm.
Marmor är väl inom ramen för ämnet samma sak som kalksten? Dvs. en sten som består av kalk?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Marmor är kristalin typ av kalksten.
Mycket hårdare men
Det tål syror presic lika dåligt som mjukare sten.

I marmor kök är det ju total förbud mot ätika/citrus frukter/ juicer/rödvin osv samt kraftiga syra baserade tvättmedel.

Gjorde nyligen ett test på jobbet där jag la en clementin klyfta på en bit kalksten.
Dagen efter var avtycket va 1mm djup!

Gick o få bort med tusch+våtslipning, dock så blir en sänkning/svaka i det området.

Målade dom djupa delarna med en svart tusch och sedan slipa tills det svarta var borta!

Redigerat:
C cpalm skrev:
Marmor är väl inom ramen för ämnet samma sak som kalksten? Dvs. en sten som består av kalk?
Stämmer, samma typ av sten. Dock kristalliserad så lite bättre än det folk normalt associerar med kalksten (Jura, Azul, Ölands osv)

När du pratar med folk behöver du använda de termer som blivit gängse. Till exempel att Rectified har blivit "Laserskurna"

Som Marko beskriver är det fortfarande problematiskt med låga PH värden när det kommer till Marmor och det är vad som hänt här.

C
I Incog skrev:
När du pratar med folk behöver du använda de termer som blivit gängse. Till exempel att Rectified har blivit "Laserskurna"
OK, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag råkade kalla Nero Marquina marmor (i storlek 10x10 cm) för en sorts kalksten. Skall aldrig hända igen, jag lovar! :crysmile:

C cpalm skrev:
OK, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag råkade kalla Nero Marquina marmor (i storlek 10x10 cm) för en sorts kalksten. Skall aldrig hända igen, jag lovar! :crysmile:
????

Förstår inte din post.

Varför tar du åt dig angående vad det är? Det var riktat till personen med badrummet så att hen vet vad som är monterat.

Har du korrekt information är det lättare att lösa nuvarande problem och eventuella framtida problem med kompletteringar om det skulle ske skador på materialet.

• Gilla
Trixern
  • Laddar…
Så trevligt med kunniga och hjälpsamma människor! Då vet jag vad det är för något jag har på väggarna i alla fall!
Så vad ska jag köpa och hur ska jag göra? Thinner osv känns lite jobbigt... Finns det några medel ni kan rekommendera? Ett som rengör och ett som "smörjer in"/skyddar. Närmsta byggmarknad är Hornbach, men kan väl ta mig till andra ställen också.

J Jesssie skrev:
Så trevligt med kunniga och hjälpsamma människor! Då vet jag vad det är för något jag har på väggarna i alla fall!
Så vad ska jag köpa och hur ska jag göra? Thinner osv känns lite jobbigt... Finns det några medel ni kan rekommendera? Ett som rengör och ett som "smörjer in"/skyddar. Närmsta byggmarknad är Hornbach, men kan väl ta mig till andra ställen också.
Thinner är ett opolärt lösningsmedel, löser fett och liknande men kommer inte göra något alls mot kalk. Som sagt - om du har kalksten (marmor) så bör du undvika syrabaserade rengöringsmedel som ättika duschrengöring och liknande. Lägg hellre på såpa och skrubba av. (utspädd syra kan fungera för att ta bort tunna lager av nya avlagringar, varför du kanske inte upplevt något problem med vanlig badrumsrengöring....)

Syran löser upp både kalkavlagringen och kalkstenen (samma sak, båda är CaCO3). Som har föreslagits ovan - köp ett polermedel, lägg på trasa och skrubba på till det vita är borta. Olja sedan med någon form av stenolja för att försegla ytan.

H hapazard skrev:
Thinner är ett opolärt lösningsmedel, löser fett och liknande men kommer inte göra något alls mot kalk. Som sagt - om du har kalksten (marmor) så bör du undvika syrabaserade rengöringsmedel som ättika duschrengöring och liknande. Lägg hellre på såpa och skrubba av. (utspädd syra kan fungera för att ta bort tunna lager av nya avlagringar, varför du kanske inte upplevt något problem med vanlig badrumsrengöring....)

Syran löser upp både kalkavlagringen och kalkstenen (samma sak, båda är CaCO3). Som har föreslagits ovan - köp ett polermedel, lägg på trasa och skrubba på till det vita är borta. Olja sedan med någon form av stenolja för att försegla ytan.
Ok, jag får väl gå till affären och fråga.
Jag tänkte mest på att det kändes skumt att kleta in hela badrummet med thinner. Är det inte det folk sniffade förr...? Jag lär ju behöva ganska mycket, och stå och skrubba runt det... Kanske blir riktigt kul?!

J Jesssie skrev:
Ok, jag får väl gå till affären och fråga.
Jag tänkte mest på att det kändes skumt att kleta in hela badrummet med thinner. Är det inte det folk sniffade förr...? Jag lär ju behöva ganska mycket, och stå och skrubba runt det... Kanske blir riktigt kul?!
Det är väl ingen som sagt något om thinner? Polermedel har nämnts flera gånger....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.