Här fick man mycket bonusmaterial på köpet:-) En bit EKK-hölje och sedan lite kabelkanal låter som en bra lösning. Alternativt ny EKK hela vägen till dosan om det är lättdraget.

Angående kabelkanal och FK så påstod en elektrikerbekant att den kanal han monterade i min lägenhet för att dra EKK i var godkänd för FK då den krävde specialverktyg för att öppnas och det var klisterkanal.

acrophobic skrev:
Här fick man mycket bonusmaterial på köpet:-) En bit EKK-hölje och sedan lite kabelkanal låter som en bra lösning. Alternativt ny EKK hela vägen till dosan om det är lättdraget.

Angående kabelkanal och FK så påstod en elektrikerbekant att den kanal han monterade i min lägenhet för att dra EKK i var godkänd för FK då den krävde specialverktyg för att öppnas och det var klisterkanal.
Jadå, det finns kanaler med superkanonklister och lock som man blir "tokig" på när man ska öppna dom. Den variant jag suktar efter har även ett avrundat lock så den ser snyggare ut också när den är på plats än vanligt "fyrkantigt". Om jag inte minns helt fel så heter fabrikatet Thealit.

När det gäller att byta ut FK till EKK i dessa rör som sticker rakt ut har jag haft lite funderingar på hur ni löser det snyggt med böjradien. Har ofta sett dessa rör komma rakt ut från väggen, och det snyggaste skulle väl vara att banka till denna EKK så den hamnar i en rät vinkel, men det är väl egentligen inte det bästa för kabeln även om det troligtvis är en ganska liten belastning av en badrumsbelysning?

Gör man en svanhals går det att få ganska dikt mot vägg

Grottan skrev:
Skall det vara helt korrekt är det dosa + kabel som gäller alternativt dragit ut FK ur röret och i stället dragit in en EKK - men 9 av 10 elektriker hade nog tagit höljet från en EKK och trätt det över FK'n
Så görs det nog nu för tiden när tid och pengar går före yrkesstolthet. Det är bara att ta sig en titt i taket på nåt nybyggt köpcentrum eller ishall så förstår man vad brått det är nu för tiden. Kablar som korsar varandra innan de går in i kopplingsdosor, ojämna avstånd mellan klammer, kablar som buntas snett på stege och allt som skruvas upp hänger i fula järn med en massa hål i . Inget genuint smide så långt ögat kan se. Billigt ska de va. Jag är inte ett dugg förvånad över att elektrikerna trär på ekk mantel på FKn. Jag tycker synd om denna stolta yrkeskår som har tvingats ge ner för kapitalet:)

Per72 skrev:
Så görs det nog nu för tiden när tid och pengar går före yrkesstolthet. Det är bara att ta sig en titt i taket på nåt nybyggt köpcentrum eller ishall så förstår man vad brått det är nu för tiden. Kablar som korsar varandra innan de går in i kopplingsdosor, ojämna avstånd mellan klammer, kablar som buntas snett på stege och allt som skruvas upp hänger i fula järn med en massa hål i . Inget genuint smide så långt ögat kan se. Billigt ska de va. Jag är inte ett dugg förvånad över att elektrikerna trär på ekk mantel på FKn. Jag tycker synd om denna stolta yrkeskår som har tvingats ge ner för kapitalet:)
Yrkesstoltheten finns kvar hos elektrikerna men betalningsförmåga och villjan att välja dyrare material hos kunderna är det lite si och så med så om kunden kastar fram tillräckligt med pengar så skulle nog elektrikern kunna spendera en hel dag med exakta måttsättningar på klammer och installera kabelstege i guld om så önskas. Att säga att det är brist på yrkesstolthet för att en skalbit från kabel träs på FK så lär ju inte det ha funnits någon yrkesstolthet hos merparten av sveriges elektrikerkår sen 60-70 talet typ.

Sedan får man skilja på utrymme och utrymme... Kulo i en bostad är man ju tvungen att lägga ner mer tid på än om man klamrar rör ovanför ett undertak...

//Patrik

Väl rytet Per! :) bara kunden betalar

Så långt som till 70 talet behöver man nog inte gå. 80 talet var inte så upphaussat .

Rikard Ågren skrev:
Väl rytet Per! :) bara kunden betalar
Jo jag tog i så jag skrek och jag förstår mer än väl att det är kunden som styr med sin betalningsförmåga nivån på utförandet. Tråkigt bara att få beställare bryr sig om hur det ser ut

Vi får ägna en tanke åt de stackars stressade storstadsinstallatörerna också

Vi på vischan ser alltid till att få tillräckligt med tid för att göra ett snyggt jobb :)

Rikard Ågren skrev:
Vi får ägna en tanke åt de stackars stressade storstadsinstallatörerna också

Vi på vischan ser alltid till att få tillräckligt med tid för att göra ett snyggt jobb :)
Ja, ni har väl aldrig sett en kabelstege eller jobbat ovanför ett undertak ens... :wow: Är väl bara nybyggnation och service i trävillor och jordbruk som ni gör.. ? :rolleyes:

//Patrik

Jodå i moderna jordbruk finns det både kabelstege och akustiktak :)

Rikard Ågren skrev:
Jodå i moderna jordbruk finns det både kabelstege och akustiktak :)
Jaså? Ja, där ser man.. :)

//Patrik

Akustiktak i jordbruk? Är det så att inte kossorna ska störas av varandras brölande? :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.