1 771 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
FK mellan led-spottar och driver/spottar
Hej
Funkar det att använda FK 2.5 mm2 mellan led-spottar 5w 500mA och driver/spottar?
Vet att det inte är så man "ska" göra men jag har idag 12V halogenspottar som skall bytas till led och det vore ju smidigt att slippa dra om tråd i innertaket om jag inte måste...
Idag är ju spottarna parallellkopplade så jag får så klart koppla om så de hamnar i serie men det är inga problem med den kabel som sitter där idag.
Funkar det att använda FK 2.5 mm2 mellan led-spottar 5w 500mA och driver/spottar?
Vet att det inte är så man "ska" göra men jag har idag 12V halogenspottar som skall bytas till led och det vore ju smidigt att slippa dra om tråd i innertaket om jag inte måste...
Idag är ju spottarna parallellkopplade så jag får så klart koppla om så de hamnar i serie men det är inga problem med den kabel som sitter där idag.
Jag fattat ju att strömstyrkan inte är ett problem men vanligtvis så använder man väl kabel med fler tunnare kardeler än FK...E etompau skrev:
Nu lutar det nog åt 230V led istället så behöver jag inte en koppla om i taket.
Bara koppla förbi trafon direkt från dimmern. Bara dimmern klarar så låg effekt...
Gränslandet på vilket sätt? Värmen?Müssli skrev:
Det är alltså 230V ledspottar på 4,5W som är aktuella så de borde ju inte bli så varma som 230V halogen...
Klicka här för att svara