Alla IKEA

Säljs ju i alla ikea varuhus ...

Skulle tro att det blir billigare när de har en typ av kontakt som de sedan kompletterar med jorden så får de två modeller. Jag menar volymen ökar ju rätt bra på kontakten om de slipper ha två modeller :rolleyes:

Mazchi>Det säger väl hur ofta jag handlar elprylar på IKEA? *S*
Men har faktiskt lampor från dem, dock kollar jag ju inte närmare på deras anslutningssladdar etc.

/Kent

Mikael_L
Den har sålts på alla IKEAvaruhus i flera år. Det var då minst 5 år sedan jag såg den första gången.
Jag har t.o.m köpt ett par stycken.

Kan det möjligen finnas någon armatur där man för in ledarna till lampan (fas + noll) men skyddsjordar på någon annan punkt?

Men kred till IKEA, det kan bli en riktigt snygg lösning med en sockerbit och sen nån meters sladd där man sen drar en lös gul/grön FK lindad kring sladden, lite juligt eller påskigt sådär.
De är bra på design ju, eller nåt...

/Kent

Fast deras anslutningar är väl tänkta att sättas direkt i deras armaturers kopplingsplintar och armaturen sättas direkt på ett lamputtag....inga skarvningar osv....

Inte med lös FK sådär, har ialla fall inte jag sett.

Glufsglufs>Tänkta ja, hmm..
Min blogg kanske säger en del om liknande saker?

/Kent

Skumt, jag har köpt ett flertal sådan anslutningar på Ikea eftersom deras lampor säljs utan, men aldrig sett denna.

Jag ser bara ett användningssätt som skulle kunna vara godkänt - när hela härligheten är innesluten i armaturen när den sitter monterad.

Ser inget problem med enkelisolering, den är ju tänkt att anslutas till direkt berörbara metalldelar så med eller utan plast på tråden gör ingen skillnad.

Den separata dragningen är ju fullt överskådbar (dock inte för trångsynta) så det behöver inte vara något problem.

Fördelen är att skyddsjordanslutningen i armaturen kan sitta lite vid sidan, då skulle man alltså skala upp en treledare för att få skyddsjorden att räcka fram och då har man en längre bit fas och nolla med enkelisolering.

Sedan finns det 3-ledare som är lika flexibel som SKX, RKK blir ju lite knökigt.

När jag såg det på IKEA tänkte jag: Smart gjort.

Protte

Rätt kul att man tänker så olika här *ler lite*
prototypen>Japp, den är tänkt att användas så men som min sambo sa när jag skrev om livsfarliga förlängningssladdar i bloggen så sa hon att men man tar ju det som säljs, klart man måste få lov att fixa till fler vägguttag om det behövs för det finns ju aldrig tillräckligt. Det var därför jag drog till med exemplet med att linda gul/grön runt sladden, IKEA har ju redan börjat så och då är det väl ok?

Det är nog bara att konstatera att folk här inne och gemene man/kvinna tänker _mycket_ olika, en sladd är liksom en sladd för de flesta och får man köpa en sådan så klart man kan dra den som man vill.

Så IKEA's lösning kan nog inspirera en del till att börja dra lös skyddsjord ja, tyvärr.

Och sen så kommer nog detta som en chock för många här, en hel del husägare har faktiskt aldrig ens hört talas om byggahus och forumet här *S*

/Kent

Redigerat:
Blir lite opraktiskt när ena delen går på ena sida av bordsbenet och den andra på andra sidan. Sedan kommer man att snubbla två gånger. NEJ det sunda förnuftet kommer att segra.
Inom en apparat ser jag inga problem med en separat tråd för skyddsjord.

Tror aldrig att denna kabel/mojäng kommer som 1,5 meters version, never.

Protte

prototypen skrev:
Ser inget problem med enkelisolering, den är ju tänkt att anslutas till direkt berörbara metalldelar så med eller utan plast på tråden gör ingen skillnad.

Den separata dragningen är ju fullt överskådbar (dock inte för trångsynta) så det behöver inte vara något problem.

Fördelen är att skyddsjordanslutningen i armaturen kan sitta lite vid sidan, då skulle man alltså skala upp en treledare för att få skyddsjorden att räcka fram och då har man en längre bit fas och nolla med enkelisolering.

Sedan finns det 3-ledare som är lika flexibel som SKX, RKK blir ju lite knökigt.

När jag såg det på IKEA tänkte jag: Smart gjort.

Protte
jag tänkte detsamma, och som sagt, när potentialen innanför den gulgröna plasten ska va detsamma som allt annat omkring så kvittar det väl egentligen om ens plasten satt där...

Åh, det där är ju det ultimata svepskälet för att få lata sig och spika upp gulgrön FK för att komplettera befintlig kuloinstallation ;) ;)

Formalia:
Jag gissar att det är RK eller motsvarande och inte FK, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.