T
Ok-time out .... ;)

För oss icke behöriga kvartstår frågan:

Version 1.
Är det o.k att i äldre plåtrör (även kallat pansarrör) dra om (typ ta bort gammal textiltråd) och ersätta med modern fk 1,5 och i detta sammanhang addera jordkabel.
Som tidigare nämnts görs just detta nästan varje dag i äldre hus vid elrenoveringar där då behöriga elektriker också adderar jordkabel till alla eluttag i lägenheten.

Version-2.
Är det då också tillåtet att gå upp i dimension typ 2,5 i samma rör, (för elspisar i kök m.m), och ev dra 3-fas 2,5 för nämnda spisar om så behövs.

Version-3.
Är "plåtrörs-reglerna annorlunda om det handlar om en villa från samma tidsperiod.

Om nu detta inte skulle vara tillåtet vet jag personligen om minst 10 bostadsrättshus i Sth där just version 1 och 2 gjorts av behöriga elföretag, och hustypen har varit typ funkis 30-tal med ingjutna plåtrör i väggarna där ingen ny kabel har "spikats" utanför.

DeBe skrev:
Sedan frågade du vad det var för skillnad på blå boken och svensk standard. Detta svarade jag på. Blå boken var ett krav. Dagens standrad är inte det.
Precis. Men du svarade inte på min fråga, vad som skiljer innehållsmässigt i text mellan SS och blå boken.
Vad jag förstår så är det samma innehåll. Det var bara det jag ville jämföra. Kan tyvär inte kolla eftersom jag har SS på jobbet. Och eftersom det i stort är samma regler så förutsätter jag att elsäkerhetsverkets svar även gäller för SS.
Sedan har detta utvecklats till en fråga huruvida man ska tillämpa SS eller inte. Vilket jag tycker är självklart eftersom det är enda (enklaste, säkraste) sättet att uppfylla "god elsäkerhetsteknisk praxis".
Ok att du påpekar skillnaden, men jag ser det som självklart att följa SS.

Så för den stora breda (obehöriga) massan kvarstår frågan om det är ok att dra om tråd i gamla plåtrör.

Jag hävdar att det är helt ok.
Elsäkerhetsverket publicerar gamla, helt ovidkommande frågor och svar på sin hemsida. Men tyckte för mindre än ett halvår sedan att det var helt ok.

Nu med nya föreskrifter och elinstallationsregler (svensk standard, som man inte behöver tillämpa) så får var och en bilda sig sin egen uppfattning, vilket är precis vad jag ogillar med de nya föreskrifterna. Det blir mest diskussion (på mitt jobb iaf) med paragrafryttare kring hårklyverier som slutar med att man får göra bedömningar i varje enskilt fall. Det är då jag önskar att fler kunde använda sunt förnuft (eller svensk standard).

Så om jag fattar rätt så finns det åtminstånde en elektriker (med berhörighet?), dvs Carl, som tycker att det är helt ok att idag, med gällande standard och regler, dra fram 3G1.5 (fas,nolla,jord) i pansarrör som tidigare bara innehöll 2x1.5 (fas, nolla) och detta utan att jorda pansarrören och dosorna ... ???

Ja jag kan tillägga att min far precis fått det draget så, alltså kompletterat med jord i ett ojordat rum med gamla plåtrör om röret är jordat eller ej vet jag inte men så är det draget iaf.

Detta av behörig elektriker på uppdrag av landstinget..

//Markus

Har också fått det draget så. Betongväggar med gamla plåtrör. Ojordat från början, men nu komp med jord av behörig elfirma.

Enligt Pellefant :

" ... plåtrören får man inte sätta in fler fk än det varit från början vilket gör att antingen får man ha ojordat eller så får man rör och dosor utbytta. ".

Men det verkar vara en tolkning som definitivt inte delas av alla elektrikter ... vore intressant att vet om det finns några regler/standarder för detta överhuvudtaget eller om det bara är tolkningar av vad "god elsäkerhetsteknisk praxis" är ???

Elsäkerheten höjs rejält med ny FK istf gammal fnasig tygkabel, jordat överallt är bättre än ojordat. Är det "god elsäkerhetstekninsk praxis" att inte dra fram jord när man byter ut gammal kabel? Knappast!

Dock om elsäk-fs 1994:7:

Fråga: (84-3-95)

Enligt Tab. 52 F får isolerade ledare förläggas i rör eller kanal av metall om dessa skyddsjordas enligt 413.1.3.1 och 413.1.5.3.

Är det tillåtet att ersätta ledningar, som i enlighet med tidigare föreskrifter indragits i ojordade stålrör, med ledningar med enbart grundisolering?

Svar:

Enligt ALLMÄNNA BESTÄMMELSER 1.4 gäller föreskrifterna angående anläggnings utförande endast beträffande utvidgning, ombyggnad eller omläggning av sådan anläggning.

Det föreligger således inte förbud mot att ersätta i befintliga stålrör etc. indragna ledningar med enbart grundisolering (typ FK) vilket betraktas som underhållsåtgärd. Befintliga rör, dosor etc. skall kontrolleras så att de är i gott skick.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.