17 581 läst ·
28 svar
18k läst
28 svar
FK 1.5 som högtalarkabel?
Sida 1 av 2
Hej,
Har lagt in rör för att dra högtalarkabel i. En fråga, kan man använda FK 1.5 till detta ändamål? Blir det bra / dåligt jämfört med en "vanlig" billig högtalarkabel?
Ett bispår, räcker det att dra 3 FK ledningar, en "jord" och två plus (en per högtalare)?
Mvh Tobbe G
Har lagt in rör för att dra högtalarkabel i. En fråga, kan man använda FK 1.5 till detta ändamål? Blir det bra / dåligt jämfört med en "vanlig" billig högtalarkabel?
Ett bispår, räcker det att dra 3 FK ledningar, en "jord" och två plus (en per högtalare)?
Mvh Tobbe G
Moderator
· Stockholm
· 57 955 inlägg
Fk fungerar helt OK. Däremot så måste du dra 2 trådar till varje högtalare, det finns ingen "jord" på en högtalare. Kopplar man ihop någon av högtalarutgångarna med varandra så bränner du förstärkaren. Detta gäller i normalfallet, men det finns undantag.
4 trådar blir det 
Tack!
Tack!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 068 inlägg
Normal fallet är att en tråd är "jord". Bryggkoppling är ovanligt i normalstereon, man kan använda en som gemensam. DÄREMOT så får man överhörning mellan kanalerna och det är inte så bra.
Så svaret är 4 trådar.
Protte
Så svaret är 4 trådar.
Protte
Om du frågar mig, så tycker jag FK 1,5 ger tillräckligt OK ljud. Men frågar du en riktig audiofil så får du nog andra svar!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62338
I denna tråd diskuteras olika högtalarkablar, förutom att stort utrymme ges för någon billig ringledning från CO så nämns även tåtar som kostar över 1000:- / m :eek:
Sen kan jag nämna att EKK har blivit många audiofilers favorit, som en "gör det själv"-kabel.
Det finns mycket om detta på nätet, det är bara att söka (på ovanstående forum) eller t.ex. dessa trådar i ett annat forum.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13372
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13134
En del använder EKK som det är, andra skalar av höljet och flätar de interna ledarna.
En teori varför EKK skulle vara så bra är att iom det är solida ledare så blir det färre elektronhopp mellan metallytor i kabeln.
Har du lång sträcka ska du kanske gå på 2,5 kvmm... Så du inte får så hög resistans.
Slutligen, dra 4 st ledare .punkt! . Det kanske kan gå med tre men:
1. det finns risk att förstöra förstärkaren 2. du sabbar stereoseparationen en aning. 3. du försämrar förstärkarens strömdrivingsförmåga. (eg dämpfaktorn för kombinationen förstärkare + kabel)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62338
I denna tråd diskuteras olika högtalarkablar, förutom att stort utrymme ges för någon billig ringledning från CO så nämns även tåtar som kostar över 1000:- / m :eek:
Sen kan jag nämna att EKK har blivit många audiofilers favorit, som en "gör det själv"-kabel.
Det finns mycket om detta på nätet, det är bara att söka (på ovanstående forum) eller t.ex. dessa trådar i ett annat forum.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13372
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13134
En del använder EKK som det är, andra skalar av höljet och flätar de interna ledarna.
En teori varför EKK skulle vara så bra är att iom det är solida ledare så blir det färre elektronhopp mellan metallytor i kabeln.
Har du lång sträcka ska du kanske gå på 2,5 kvmm... Så du inte får så hög resistans.
Slutligen, dra 4 st ledare .punkt! . Det kanske kan gå med tre men:
1. det finns risk att förstöra förstärkaren 2. du sabbar stereoseparationen en aning. 3. du försämrar förstärkarens strömdrivingsförmåga. (eg dämpfaktorn för kombinationen förstärkare + kabel)
Hempularen, i hemsteroförstärkare är normalt en av högtalarutgångarna jord (till skillnad mot bilstereon).
Men däremot kan det faktiskt vara +utgången (eller rödmärkta) som är jord, för det finns inget som tvingar tillverkarna att vara logiska. Sen kan det faktiskt vara bryggkopplat slutsteg, även om det är ovanligt. Det är inte heller uteslutet att det finns något annat på "jordledaren" som ställer till det om man kopplar ihop dom...
edit:
Förövrigt hann det komma in tre svar medan jag satt och författade mitt...
Huvudsakligen då för att jag sökte lite länkar om kablar + EKK ....
Men däremot kan det faktiskt vara +utgången (eller rödmärkta) som är jord, för det finns inget som tvingar tillverkarna att vara logiska. Sen kan det faktiskt vara bryggkopplat slutsteg, även om det är ovanligt. Det är inte heller uteslutet att det finns något annat på "jordledaren" som ställer till det om man kopplar ihop dom...
edit:
Förövrigt hann det komma in tre svar medan jag satt och författade mitt...
Huvudsakligen då för att jag sökte lite länkar om kablar + EKK ....
Jag hade tänkt göra likadant, dra en 4-ledar kabel till de två bakre satellithögtalarna + subwoofern, med gemensam jord. Tur jag läste detta först!
Problemet är att jag vill få plats med en nätverkskabel och kablar till 3 högtalare i ett 16mm VP rör (utan dolda böjar dock). Någon som har tips om bra kabel till högtalarna som får plats?
Problemet är att jag vill få plats med en nätverkskabel och kablar till 3 högtalare i ett 16mm VP rör (utan dolda böjar dock). Någon som har tips om bra kabel till högtalarna som får plats?
Subwoofern brukar ju ofta ha en egen förstärkare, och alltså bara en signalkabel från förstärkare., tänk på det oxå!Håkan Thn skrev:Jag hade tänkt göra likadant, dra en 4-ledar kabel till de två bakre satellithögtalarna + subwoofern, med gemensam jord. Tur jag läste detta först!
Enda nackdelen med FK är att den är just flerkardeling och inte mångkardelig som vanlig högtalarkabel är. Med andra ord kan det vara lite klurigt att dra fast den i högtalarnas skruvterminaler. Ibland får man efterspänna lite. Använder du bananer eller annat exotiskt kan det vara smidigare.
Det viktigaste är att det blir fasriktigt vid högtalaren dvs att röd på högtalare får samma kabel som sitter röd på förstärkaren. Om man vänder den ena kommer en av högtalarna jobba mot den andra dvs man få fasfel i ljudbilden vilket bl.a leder till märkbart lite bas. Detta märks väldigt tydligt om man ställer högtalarna bredvid varandra för en kontroll. Då "släcker dom ut" varandra. Med andra or håll koll på färgerna på sladdarna.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Bumpar denna tråd lite. Drar 16mm flex i väggarna nu för att bygga in högtalarkabel till bakhögtalarna (7.1-system). Mina gamla högtalarkablar är så tjocka och äckligt svåra att dra i flex, så det går bara en kabel/en högtalare och blir då 4st 12-meters flexslangar vilket känns overkill.
Har någon kört med FK till bakhögtalarna? Hur blev resultatet? Klarar mig på två flexar isf eftersom 4st FK1,5 är simpelt o dra. De kommer lödas fast på terminaler i båda ändar.
Har någon kört med FK till bakhögtalarna? Hur blev resultatet? Klarar mig på två flexar isf eftersom 4st FK1,5 är simpelt o dra. De kommer lödas fast på terminaler i båda ändar.
För mig, har det funkat ok. Just nu drog jag 4x2,5 i VP16.
Ska jag vara ärlig, kan jag inte skilja på ljudet som går via 1,5Fk eller 2,5Fk
Vet deemot en del som satsar multum på kablar. Om det låter bättre?
Tja, hör inte det själv. Jag har vanlig Harman HS350 som jag är MYCKET nöjd med.
http://orderservice.mediamarkt.ch/a...i-home-cinema/harman-hs-350bq-black/ansichten
Ska jag vara ärlig, kan jag inte skilja på ljudet som går via 1,5Fk eller 2,5Fk
Vet deemot en del som satsar multum på kablar. Om det låter bättre?
Tja, hör inte det själv. Jag har vanlig Harman HS350 som jag är MYCKET nöjd med.
http://orderservice.mediamarkt.ch/a...i-home-cinema/harman-hs-350bq-black/ansichten
Jag har haft problem med att köra flera högtalare genom "multikabel" (typ kabel för belysning på lastbilssläp), fast då var det separata slutsteg i ett aktivt flervägssystem (typ två olika stereoslutsteg för bas, ett stereoslutsteg för mellanregister och ett stereoslutsteg för diskant, och en flerledarkabel med minst 8 ledare till varje högtalarstapel, för PA-bruk). Det slutade med separata tvåledare till varje högtalare. Problemet var antagligen kapacitiv koppling mellan ledarna som gav en slags jordslinga. Jag mätte tyvärr aldrig på problemet med oscilloskop men det "kändes" ungefär som att ha en högfrekvent självsvängning, d.v.s. ljudkvalitén blev klart sämre och effekten lägre. I det här fallet var alla inblandade högtalarelement såpass kraftiga att de tålde i princip vilken vansinnig drivning av slutstegen som helst (förutom likström då...) så en självsvängning skulle inte märkts på skadade högtalare.
Risken för strul är nog klart mindre, förhoppningsvis försumbar, om det är en enda flerkanals hemmabioföstärkare.
Däremot den dagen du uppgraderar några kanaler med ett separat större slutsteg så kan det bli problem.
Om du ändå har väggarna öppna så skulle jag nog råda dig att dra separata rör till varje högtalare.
Om du tänker dra 4st FK så är det nog bra om du tvinnar dem parvis, så att varje högtalare får ett tvinnat par.
Det finns väl alla möjliga och omöjliga åsikter om högtalarkabel - min åsikt är att använd tillräckligt grova kablar och undvik att vara "smart" i onödan. Däremot lär man behöva ha en anläggning som kostar som en ny bil för att höra skillnad på Biltemas fetaste kabel och finfabrikaten, eller så behöver man ha en rätt usel förstärkare som är särskilt känslig på kabelval...
Bi-wiring och bi-amping (gärna med aktivt delningsfilter) kan helt klart göra nytta, fast det verkar inte användas särskilt ofta.
Risken för strul är nog klart mindre, förhoppningsvis försumbar, om det är en enda flerkanals hemmabioföstärkare.
Däremot den dagen du uppgraderar några kanaler med ett separat större slutsteg så kan det bli problem.
Om du ändå har väggarna öppna så skulle jag nog råda dig att dra separata rör till varje högtalare.
Om du tänker dra 4st FK så är det nog bra om du tvinnar dem parvis, så att varje högtalare får ett tvinnat par.
Det finns väl alla möjliga och omöjliga åsikter om högtalarkabel - min åsikt är att använd tillräckligt grova kablar och undvik att vara "smart" i onödan. Däremot lär man behöva ha en anläggning som kostar som en ny bil för att höra skillnad på Biltemas fetaste kabel och finfabrikaten, eller så behöver man ha en rätt usel förstärkare som är särskilt känslig på kabelval...
Bi-wiring och bi-amping (gärna med aktivt delningsfilter) kan helt klart göra nytta, fast det verkar inte användas särskilt ofta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 068 inlägg
Min ljudguru som jag tillfrågar om ljudinstallationer säger bara en sak, area, det är det enda som skiljer högtalarkablar åt. Silver och OFC är mest bara bedrägeri.
Och att som yxis få problem med överhörning på högtalarkablar måste mest bero på dåliga slutsteg.
Protte
Och att som yxis få problem med överhörning på högtalarkablar måste mest bero på dåliga slutsteg.
Protte