Hej,
Jag har köpt ett radhus, tillträde i måndags.
Fjärrvärmepumpen tappar tryck. Se bilderna, kanske en halvtimme emellan.
Det droppar från röret märkt ”fjärrvärme vp retur”.
Jag har kontaktat Stockholm Exergi.
Förklarar droppandet tryckfallet?
Visst borde det här vara ett dolt fel?
Jag har köpt ett radhus, tillträde i måndags.
Fjärrvärmepumpen tappar tryck. Se bilderna, kanske en halvtimme emellan.
Det droppar från röret märkt ”fjärrvärme vp retur”.
Jag har kontaktat Stockholm Exergi.
Förklarar droppandet tryckfallet?
Visst borde det här vara ett dolt fel?
Även om det skulle vara "dolt fel" så lär det ändå inte ge någon ersättning eftersom det bl.a. beräknas på prisskillnaden mellan förväntat försäljningspris om felet varit känt från början och det verkliga försäljningspriset, dels måste prisskillnaden uppgå till x% utav det verkliga försäljningspriset.
Hur gammalt är huset respektive värmesystemet?
Hur gammal är fjärrvärmecentralen?
En översiktsbild över området där läckan är skulle behövas.
Men oavsett dolt fel: tror ni att ett läckage i röret som ”fjärrvärme vp retur” sänker trycket i radiatorerna?Demmpa skrev:
Även om det skulle vara "dolt fel" så lär det ändå inte ge någon ersättning eftersom det bl.a. beräknas på prisskillnaden mellan förväntat försäljningspris om felet varit känt från början och det verkliga försäljningspriset, dels måste prisskillnaden uppgå till x% utav det verkliga försäljningspriset.
Jag är inte där just nu, tog den här förut. Det är röret i mitten som läcker. Det står vilken typ av rör det är till höger längs väggen. På det i mitten som läcker står ”fjärrvärme vp retur”.Demmpa skrev:
Kom på att jag har en bild.F FredSk skrev:
Troligen är det avstängningsventilen mellan fjv-centralen och fjv-returledningen som läcker, vattnet följer rörisoleringen till lägsta punkten å där droppar.
Att trycket sjunker i ditt värmesystem har inget med eventuellt läckage på fjv-sidan.
Edit:
För att verkligen säkerställa om det är på fjv-sidan eller på ditt värmesystem så måste du följa ledningen/röret uppåt och se var det hamnar.
Om den slutar i/vid plattvärmeväxlare så tillhör den värmesystemet.
Om den slutar i/vid värmeenergimätaren så tillhör den fjv-sidan.
Att trycket sjunker i ditt värmesystem har inget med eventuellt läckage på fjv-sidan.
Edit:
För att verkligen säkerställa om det är på fjv-sidan eller på ditt värmesystem så måste du följa ledningen/röret uppåt och se var det hamnar.
Om den slutar i/vid plattvärmeväxlare så tillhör den värmesystemet.
Om den slutar i/vid värmeenergimätaren så tillhör den fjv-sidan.
Redigerat:
Om det är fjärrvärmevatten brukar det vara färgat grönt, så då kan du fastslå om det är fjärrvärmevatten eller radiatorvatten som läcker.
Men oavsett om det är fjärrvärmevatten som läcker så påverkar det inte ditt tryck i sekundärkretsen. Det läcker alltså någonstans där. Äger du eller Stockholm Exergi centralen?
Men oavsett om det är fjärrvärmevatten som läcker så påverkar det inte ditt tryck i sekundärkretsen. Det läcker alltså någonstans där. Äger du eller Stockholm Exergi centralen?
Klicka här för att svara