Hej jag har ett hus på 1400kvm som det är fjärrvärme installerat!
Jag förlorar ca 1,5 liter vatten i månaden
Och ca 15 kpa i tryck dvs 015 bar
Inget synligt läckage
Finns det nåt medel/sätt som man kan fylla i radiator kretsen och det söker upp det lilla läckaget typ som gammaldags kylarcement till bilen ?
Mvh Joakim

J jvab skrev:
Hej jag har ett hus på 1400kvm som det är fjärrvärme installerat!
Jag förlorar ca 1,5 liter vatten i månaden
Och ca 15 kpa i tryck dvs 015 bar
Inget synligt läckage
Finns det nåt medel/sätt som man kan fylla i radiator kretsen och det söker upp det lilla läckaget typ som gammaldags kylarcement till bilen ?
Mvh Joakim
Fyll i stark parfym i slingan och gå sedan runt i huset och se var det luktar.

vilket öppningstryck har säkerhetsventilen?
Jag misstänker att öppningstrycket är 1,5 bar eftersom röda fältet på manometern börjar vid 1,5 bar.

Då är det inte lustigt att det försvinner vatten när vattnet värms.

• Gilla
jvab
  • Laddar…
P
Absolut ingen kylar cement varken i bilen eller i värmekretsen hemma... Det orsakar mer nya fel än det löser och orsakar stopp i små kanaler som i bilens värmepaket och i värmevxlaren till fjärrvärmen.

En skitprodukt som kanske funkar i nödfall för att få ett fordon att gå till destinationen om man har tur..

Undrar hur många värmepaket och värmekranar som reglerar temperatur som man har bytt i bilar där nån stolle haft i sånt där skit..

Nej leta på felet /läckaget och laga / byt det som läcker. ja det är inte alltid enkelt att hitta men det är enda rätta vettiga lösningen..

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att öppningstrycket är 1,5 bar eftersom röda fältet på manometern börjar vid 1,5 bar.

Men som tillägg, då ska det stanna på ca 1,5 i tryck eller så ska det vara blött på golvet där säkvattnet går ut.

Demmpa Demmpa skrev:

2,5 bar står det på den nya ventilen

Demmpa Demmpa skrev:

Tryckkärlet är ochså nytt

Med så stora ytor, så kanske det är flera stammar ut och då blir det att försöka stänga ventiler om det finns, till en stam och se om det håller. är det läck på en stam, sjunker trycket direkt när en ventil öppnas.
Inga rör som ligger under eller i plattan då, där brukar det rosta rätt bra, om det är stålrör och inte kopparrör.

• Gilla
jvab
  • Laddar…
P pallepaf skrev:
Fyll i stark parfym i slingan och gå sedan runt i huset och se var det luktar.
Den har jag aldrig hört👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.