Hej! Jag försöker lära mig lite om fjärrvärme och vårt hus värmesystem (vattenburen fjärrvärme) men jag är väldigt mycket av en novis inom detta ämne. Jag har greppat konceptet med att det finns en central termostat som enligt inställd värmekurva automatiskt reglerar inomhustemperaturen samt att man kan göra avsteg från denna genom att förskjuta kurvan. So far so good.

Det som förvirrar mig lite är termostatvreden på alla våra radiatorer, det är min förstålese, att om man har ett väl kalibrerat fjärrvärmesystem så kan/skall termostatvreden så på öppet spjäll året om och all temeraturinställning ske centralt. Har jag förstått detta rätt?
Kan man då inte helt sonika ta bort vreden och ersätta med ett sån ”lock”?
Ventilen skall enligt alla källor jag hittar på nätet ”motioneras” för att inte riskera att kärva eller fastna, men om denna inte skall göra annat än stå öppen så fyller ju denna motion ingen som helst funktion? Givet att den inte fastnat så att valvet är stängt.

Rätta mig gärna här för det hela känns lite väl enkelt ju mer jag tänker på det

tack på förhand!

En kombination av centralstyrning och lokalstyrning är bäst.

Kortfattat:
- Alla radiatorer bör vara injusterade så att det är lämpligt tryckfall/difftemperatur/flöde över varje radiator, difftemp ca 10°.
- Centralenheten injusterad så att lämplig framledningstemperatur erhålls för att hålla inställd rumstemperatur oberoende utetemperatur.
- Lokala radiatortermostater stryper flödet till radiatorn när rummet värms via extern värmekälla som tex solinstrålning, matlagning, mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.