Hej, är nyinflyttad med fjärrvärme, och försöker förstå mig på detta innan vintern kommer. Var i kontakt med leverantören, och de har inget serviceavtal i dagsläget, så de kunde inte skicka ut någon som hjälper mig förstå.

Men jag har försökt googla och titta på instruktionsfilmer, och har skapat en förklaring till vad jag har. Dock återstår några frågetecken som jag tänkte prova att få svar från forumet. :)

Finns inte heller någon samlad manual för hela centralen vad jag kan hitta, utan endast per enhet.

Här är det jag lyckats leta upp själv.
VVS-installation med etiketterade komponenter, inklusive pumpar, ventiler och värmeväxlare. Teknisk, värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Ingen aning vad denna ratt gör, förmodligen temperaturinställning, men vad är då nr 2?
Närbild på 1:
VVS-installation, rör, ventiler, etikett, ofokuserad bakgrund, begränsad belysning, inomhus, värme- eller vattensystemdelar.
Skapa konto

Närbild nr 2:
Termostatventil på radiator, kopparledningar, justerbar värmekontroll, VVS-installation, Danfoss märke.
Skapa konto

Sedan kan jag för mitt liv inte hitta någon manometer för trycket i radiatorsystemet.

Och sist; reglercentralen är av äldre modell, kan man byta den hur som helst till en mer modern? Är det en VVS-firma man kontaktar för det?

Har säkert 10 frågor till, men tänker att jag börjar så här, så kanske man får en del svar av sig självt. :)

Redigerat:
S Snettärocksårakt skrev:
Hej, är nyinflyttad med fjärrvärme, och försöker förstå mig på detta innan vintern kommer. Var i kontakt med leverantören, och de har inget serviceavtal i dagsläget, så de kunde inte skicka ut någon som hjälper mig förstå.

Men jag har försökt googla och titta på instruktionsfilmer, och har skapat en förklaring till vad jag har. Dock återstår några frågetecken som jag tänkte prova att få svar från forumet. :)

Finns inte heller någon samlad manual för hela centralen vad jag kan hitta, utan endast per enhet.

Här är det jag lyckats leta upp själv.
[bild]
1. Ingen aning vad denna ratt gör, förmodligen temperaturinställning, men vad är då nr 2?
Närbild på 1:
[bild]

Närbild nr 2:
[bild]

Sedan kan jag för mitt liv inte hitta någon manometer för trycket i radiatorsystemet.

Och sist; reglercentralen är av äldre modell, kan man byta den hur som helst till en mer modern? Är det en VVS-firma man kontaktar för det?

Har säkert 10 frågor till, men tänker att jag börjar så här, så kanske man får en del svar av sig självt. :)
Flytta till tråden för fjv och gas istället så kanske Du får svar.

• Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
Tack! En sak till som saknas, om jag jämför med de flesta andra fjv-centraler, är ett expansionskärl.

9 är värmeväxlare, hur många rör är det till/från den?

S Snettärocksårakt skrev:
Tack! En sak till som saknas, om jag jämför med de flesta andra fjv-centraler, är ett expansionskärl.
Bor ni i någon typ av bostadsrättsförening/samfällighet?
Misstänker att ni har en sekundär fjv-central.
Primära fjv-centralen står då centralt i föreningen och där finns expansionskärlet.
https://www.tekniskaverken.se/privat/fjarrvarme/din-fjarrvarmecentral/primar-och-sekundarsystem/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.