2 755 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Fjärrvärme eller Ivt 495
Vad skulle ni välja när man bygger nytt 136 KVM Fjärrvärme eller Ivt 495?
Vet ej vad fjärrvärmen kostar (12,000:- för indragningen) 50,000:- för 495
Vet ej vad för vent men mekanisk tror jag?
Vet ej vad för vent men mekanisk tror jag?
Jag har fjärrvärme och är i stort sett väldigt nöjd. En sak som inte är så bra med den är att det kan ta över en minut innan den levererar varmvatten. Det är ca. 4 gångers så lång tid som när vi hade varmvattenberedare. Jag tror de står i specifikationen att de har 90 sek. på sig att leverera full värme. Det kan låta som det är kort tid men känns som en evighet.
En annan sak är att man bör ha termostatblandare om man vill dusha. Temperaturen varierar lite och det kan bli lite obehagligt om man t.ex har två vanliga kranar.
En annan sak är att man bör ha termostatblandare om man vill dusha. Temperaturen varierar lite och det kan bli lite obehagligt om man t.ex har två vanliga kranar.
12000 låter otroligt billigt för indragning av fjärrvärme
Vi fick erbjudande i höstas (Fortum
) och de skulle ha 69000 för indragning, och då kunde de inte ens speca ett energipris utan flummade något om cirka 15% billigare än "vanlig" uppvärmning vad nu det är... Det kunde de inte tala om...
/Jonas
Vi fick erbjudande i höstas (Fortum
/Jonas
Det är inte heller troligt att ni får bygglov för ett hus med mekanisk frånluftsventilation, då blir det för mycket energislöseri. Alternativet är nog från och tilluftsventilation med värmeväxlare. Det har en massa andra positiva bieffekter som att ni får mindre ljudinsläpp (vi tilluftsventilerna annars) och behagligt förvärmd tilluft. Men det är inte gratis.
(Ylven)
du har nog rätt i det, så heter det nog....
du har nog rätt i det, så heter det nog....
Så svaret är inget av dem?ylven skrev:Det är inte heller troligt att ni får bygglov för ett hus med mekanisk frånluftsventilation, då blir det för mycket energislöseri. Alternativet är nog från och tilluftsventilation med värmeväxlare. Det har en massa andra positiva bieffekter som att ni får mindre ljudinsläpp (vi tilluftsventilerna annars) och behagligt förvärmd tilluft. Men det är inte gratis.
Kombinationen fjärrvärme och FTX känns i alla fall i min värd rätt bra. Självklart sitter man i knät på politiker, men det gör man vilken metod man än väljer - den enda skillnaden är om det är lokala eller centrala politiker då lokalpolitiken bestämmer pris på fjärrvärme och centrala på skatter och avgifter på energi och värme.
Hur det nu än går med politiken är ju förmodligen fjärrvärme ett bra och effektivt sätt att värma upp kåken så länge inte kommunen eldar med kol eller olja. Samhällsekonomiskt BORDE det i alla fall vara den ultimata lösningen...
Klicka här för att svara