3 3FF skrev:
Den som visar 60 grader visar Tilloppstemperatur och den andra är retour flöde (tror jag) det står markerar på ledningar T respektiv R
Om det är till från radiatorerna så är det alldeles för stor difftemperatur, den bör vara ca 10⁰.

okej tack, hur löser jag den?

Sant, Deltat bör vara lägre. Men kolla om den blir bättre efter justerad returbegränsning.

jag övervakar den och se vad som händer efter justering. Tusen tack för hjälpen :)

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
3 3FF skrev:
jag övervakar den och se vad som händer efter justering. Tusen tack för hjälpen :)
Har det blivit bättre?

S0MMER S0MMER skrev:
Har det blivit bättre?
Hej ursäkta sent svar men har sjuka barn hemma.
Jag har inte haft någon förändring. Har gjort inställningar som bilden visar för att få knapp 20 grader (utomhus - 25).
Delta är fortfarande högt.
Har letat efter utomhusgivaren men inte än sett vars den ligger :/

• Termostatinställningar med flera rattar och urtavla, en av rattarna markerad i orange visar inställning för temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med cirkulationspump och termometer, inställd på 40°C. Grå röranslutning och röd ventil syns också.
    Skapa konto
  • Två termometrar monterade på gröna rör visar temperaturer på cirka 60°C respektive 40°C.
    Skapa konto
Tja

Textdokument om begränsning av returtemperatur i värmesystem, beskriver inställningsområden och installation.
Skapa konto

Nedrevänstra radiatorinställningen borde du kunna höja.

M mrmlz skrev:
Tja

[bild]

Nedrevänstra radiatorinställningen borde du kunna höja.
Hej, ska jag höja den till 50 eller 60?

3 3FF skrev:
Hej, ska jag höja den till 50 eller 60?
Jag börjar med 60 som grundinställning säger och justera

3 3FF skrev:
Jag börjar med 60 som grundinställning säger och justera
Prova!

Vår står på 50 men vi har ju inte -20 ute heller :)

Manual för värmeanläggningar med instruktioner och diagram för inställning av min- och max-tilloppstemperatur, nattsänkning, returreduktion, och minikomkopplare.
Skapa konto

Instruktionssida med diagram och potentionmeterinställningar för värmesystem. Visar kopplingsscheman och temperaturjusteringar för optimal värmeinställning.
Skapa konto

Två relevanta sidor ur manualen för referens.

M mrmlz skrev:
[bild]
[bild]

Två relevanta sidor ur manualen för referens.
Tackar, ser du nåt mer som skulle behöva justera(även pumpen) utifrån bilden jag skickat?
en annan fråga är att med den tidigare inställning använder vi cirka 181 kWh per dag är det rimlig tycker du?
tack på förhand

3 3FF skrev:
Tackar, ser du nåt mer som skulle behöva justera(även pumpen) utifrån bilden jag skickat?
en annan fråga är att med den tidigare inställning använder vi cirka 181 kWh per dag är det rimlig tycker du?
tack på förhand
Det du har att spela på är att vrida upp hela tempkurvan så inloppstempen ökar. Alt. Om du fortfarande har en stor skillnad mellan inlopp och utlopp öka pumphastigheten. Men börja med radiator vredet så det inte är någon skum intern begränsning.

180kwh är väl inte orimligt blir väl typ 5mwh på en månad? Vårat hus drar 4.2-4.5 en januari månad i Linköping. Men det är ju mildare klimat här.

Tack ska du ha 😊. Jag följer den och se vad som händer. Jag återkommer

3 3FF skrev:
tack på förhand
Den köpta/överförda värmeenergin från fjärrvärmenätet blir till 100% värme i bostaden samt tappvarmvatten.

För att minska den köpta värmeenergin så måste värmeförbrukningen minskas, det görs genom att sänka rumsmedeltemperaturen, förbruka mindre varmvatten (lägre duschtemperatur, kortare duschar mm).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.