1 617 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Fjärrstyrning av Festool CTL22
Kom på en strålande ide´ när jag bläddrade i Jula-katalogen i helgen 
Har sista tiden borrat och bilat en hel del i betonggolvet. Oftast så sitter man ner eller står på knä omkringgärdad av en massa verktyg och ibland trång till.
Efter varje borrhål, måste man resa sig aller sträcka sig efter dammsugarens startvred. Och eftersom slangen är ganska lång och dammsugaren ganska tung och stor, så händer det ju ganska ofta att man inte har apparaten alldeles bredvid sig.
Så jag har saknat fjärrstyrning.
Såg i en annan tråd att någon tänkt ta fram elektronik till CTL22:an för bl.a. fjärrstyrning.
Men - jag kom på att det borde väl gå med ett externt fjärrstyrt uttag??
Så jag testade om det var skillnad i t.ex. mjukstart om jag satte i sladden med maskinen i på-läge, eller om jag vred strömbrytaren med sladden i - ingen skillnad som jag kunde märka.
Så jag införskaffade det här kittet från Jula:
http://www.jula.se/mottagare-med-fjarrkontroll-ip44-127895
Perfekt fjärrkontroll för att hänga i snickarbyxan och utomhussäkert uttag - lika bra, för den här lösningen kan man nog använda lite varstans.
T.ex. när man dammsuger bilen och sitter inne i kupén och maskinen står på backen utanför...
Uttaget klarar dessutom 3500W vilket är mer än många billigare.
Helnöjd! d^_^b
Har sista tiden borrat och bilat en hel del i betonggolvet. Oftast så sitter man ner eller står på knä omkringgärdad av en massa verktyg och ibland trång till.
Efter varje borrhål, måste man resa sig aller sträcka sig efter dammsugarens startvred. Och eftersom slangen är ganska lång och dammsugaren ganska tung och stor, så händer det ju ganska ofta att man inte har apparaten alldeles bredvid sig.
Så jag har saknat fjärrstyrning.
Såg i en annan tråd att någon tänkt ta fram elektronik till CTL22:an för bl.a. fjärrstyrning.
Men - jag kom på att det borde väl gå med ett externt fjärrstyrt uttag??
Så jag testade om det var skillnad i t.ex. mjukstart om jag satte i sladden med maskinen i på-läge, eller om jag vred strömbrytaren med sladden i - ingen skillnad som jag kunde märka.
Så jag införskaffade det här kittet från Jula:
http://www.jula.se/mottagare-med-fjarrkontroll-ip44-127895
Perfekt fjärrkontroll för att hänga i snickarbyxan och utomhussäkert uttag - lika bra, för den här lösningen kan man nog använda lite varstans.
T.ex. när man dammsuger bilen och sitter inne i kupén och maskinen står på backen utanför...
Uttaget klarar dessutom 3500W vilket är mer än många billigare.
Helnöjd! d^_^b
Jag har rätt ingående kunskap om styrkortet i CTL22:an och kan bekräfta att din observation om mjukstarten är helt korrekt. Den fungerar lika bra om man stoppar i sladden till maskinen som om man vrider på vredet.
Håller dessutom med om att fjärrstyrning av dammsugaren är praktiskt. Just nu har jag ingen sådan på min CTL26:a men på min gamla Kärchersugare hade jag en liknande lösning inbyggd i maskinen.
Håller dessutom med om att fjärrstyrning av dammsugaren är praktiskt. Just nu har jag ingen sådan på min CTL26:a men på min gamla Kärchersugare hade jag en liknande lösning inbyggd i maskinen.
Denna lösning behöver ju inte byggas in, utan installeras lätt på 15sek! 
Den kan ju också till en del ersätta automatisk start - om man bara tillfälligt kan avvara ena handen till fjärrkontrollen - och på det viset kan man bestämma eftergångstiden själv.
Typ halvautomatisk funktion...
Det går att skrämmas med den också - har testat - personen ifråga hickade till när dammsugaren startade utan att det var någon annan i närheten
Den kan ju också till en del ersätta automatisk start - om man bara tillfälligt kan avvara ena handen till fjärrkontrollen - och på det viset kan man bestämma eftergångstiden själv.
Typ halvautomatisk funktion...
Det går att skrämmas med den också - har testat - personen ifråga hickade till när dammsugaren startade utan att det var någon annan i närheten
Håller för övrigt på att göra en lite fastare dammsugarinstallation i snickeriet. CTL26:an kommer mestadels stå på samma ställe och kopplas till rörsystem med spjäll. Kommer blir fjärrstyrning (både trådlös och trådad) samt maskinstyrning.
Borde det inte funka ännu smidigare med en ett grenuttag i dammsugaren och det fjärrstyrda uttaget i ena grenen med en enklare last en 50w lampa t ex. Samt dominofräsen el. TS55'an etc i ett av de andra uttagen på grenuttaget?
Jag har noterat att när jag hänger på min Bosch GSM 8s på CTL 22'an med vredet ställt i auto, så lyser sågens lampa och laser utan att dammsugaren går igång. Någon verkar ha tänkt till rejält
///j
Jag har noterat att när jag hänger på min Bosch GSM 8s på CTL 22'an med vredet ställt i auto, så lyser sågens lampa och laser utan att dammsugaren går igång. Någon verkar ha tänkt till rejält
///j
Kör den lösningen, iofs på en sketen Nilfisk, men den funkar klockrent. Grenuttag i maskinen och i ena uttaget en sladdlampa med strömbrytare. I andra uttaget valfritt verktyg men oftast kör jag lösningen bara när jag tröttnat på att vända mig och och leta stömbrytare på grovdammsugaren mitt i ett moment. Tänd ljuset och damsug, släck ljuset och bila betongjomany skrev:Borde det inte funka ännu smidigare med en ett grenuttag i dammsugaren och det fjärrstyrda uttaget i ena grenen med en enklare last en 50w lampa t ex. Samt dominofräsen el. TS55'an etc i ett av de andra uttagen på grenuttaget?
Jag har noterat att när jag hänger på min Bosch GSM 8s på CTL 22'an med vredet ställt i auto, så lyser sågens lampa och laser utan att dammsugaren går igång. Någon verkar ha tänkt till rejält
///j
EDIT: Min sketna Nilfisk har förmodligen ingen hantering av olika effektuttag så även låg belastning på verktygsuttaget drar igång dammsugaren
Inte för att skryta men på min vanliga hushållsdammsugare har jag redan fjärrkontroll för start och stopp samt öka och minska suget.
Inte blir det tyvärr mycket roligare för det.
Inte blir det tyvärr mycket roligare för det.
Eftersom man redan har en maskin igång, och därmed förhoppningsvis hörselskydd, förstår jag inte problemet med att låta sugaren vara igång medan man borrar och bilar. :S Man lär ju inte störas av det extra brummandet och energiförbrukningen borde vara försummbar i sammanhanget.
Jag kan se en viss vits i att kunna fjärrstarta den i andra fall men inte i trådstartarens exempel.
Jag kan se en viss vits i att kunna fjärrstarta den i andra fall men inte i trådstartarens exempel.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Näe man jag kan iaf fortfarande se en massa ursäkter till den "stora" investeringen av hela 300kr!Ropa skrev:Eftersom man redan har en maskin igång, och därmed förhoppningsvis hörselskydd, förstår jag inte problemet med att låta sugaren vara igång medan man borrar och bilar. :S Man lär ju inte störas av det extra brummandet och energiförbrukningen borde vara försummbar i sammanhanget.
Jag kan se en viss vits i att kunna fjärrstarta den i andra fall men inte i trådstartarens exempel.
Jag slipper springa upp och ner och sträcka mig efter maskinen gång på gång när jag t.ex. sätter fast Nivellreglar. Man sätter en regelsträcka i taget, som i mitt fall är ca 7m lång. Och maskinen står i nåt sorts mellanläge där den får plats, men fortfarande för långt att kunna nå den hela tiden. Mellan varje moment vill man kontrollmäta osv. Samtidigt sitter nån i nästa rum och försöker se på TV, så man vill naturligtvis inte ha maskinen på hela tiden.
-Man suger före man sätter ner skruven för att få bort allt organiskt
-bortsugning av borrkex, ev. igen om hålet måste borras djupare, och sen efter en stund bortsugning av plastspån från överskjutande del av plastskruven som tas bort.
Med ryggproblem och diskbrockskänning är det enda jag ångrar att jag inte gjort det tidigare!
Iaf jag har nån gång köpt betydligt dyrare saker med mindre nytta...
Men det är väl naturligtvis upp till var och en att värdera nyttan...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden