8 760 läst ·
44 svar
9k läst
44 svar
Fjärrstyrd släntklippare
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Som nämnts tidigare: betesdjur. Får är snälla och äter inte upp staket som getter. Marken lär behöva betas av/slås flera gånger per säsong. Hägna in och anmäl dig här:
https://www.lansstyrelsen.se/stockh...ockholms-lan/betesformedling---markagare.html
https://www.lansstyrelsen.se/stockh...ockholms-lan/betesformedling---markagare.html
Några tankar....
Leta rätt på företag som säljer sådana klippare, skicka ett mejl och fråga om dom sålt till någon i Stockholmsområdet som dom tror kan hjälpa dig.
Kontakta några företag som håller på med grönyteskötsel / trädgårdsjobb och be om prisförslag på att röja slänten, sen får dom lösa det hur dom vill, bara dom gör jobbet bra...
Leta rätt på företag som säljer sådana klippare, skicka ett mejl och fråga om dom sålt till någon i Stockholmsområdet som dom tror kan hjälpa dig.
Kontakta några företag som håller på med grönyteskötsel / trädgårdsjobb och be om prisförslag på att röja slänten, sen får dom lösa det hur dom vill, bara dom gör jobbet bra...
Redan gjort. Skickat 5 mejl till återförsäljare, 0 svar.Zixten skrev:
Några tankar....
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Kanske går att hitta någon att leja bort jobbet - alt hyra en maskin regelbundet - men jag tänker att om du vill ha en gräsmatta där så får du väl klippa åtminstone varannan vecka om det ska påminna om en gräsmatta. Det låter riktigt dyrt eller hur tänker du kring detta?
Inget behov av gräsmatta där. Räcker med att klippa ner det 1-2 ggr om året.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Spontant låter det som att din tidigare strategi inte var så tokig ändå, att dra över området med en bra kraftfull grästrimmer är väl gjort på någon halvtimme gissar jag, Ev slyklinga om det är litet grövre växtlighet (långsammare yttäckning) men bara en sådan sak som att välja rätt trimmertråd kan göra enorm skillnad, givet en vettig maskin typ Stihl FS131 och liknande.
Jag har tråd som kan dra av ett ben till min bensintrimmer. Tar ungefär 2 hela dagar att trimma ner ytan, och då är jag sjukt effektiv. Hade ett företag inom fastighetsskötsel här för några år sedan som gav upp efter några timmar.H Harald Blåtumme skrev:Spontant låter det som att din tidigare strategi inte var så tokig ändå, att dra över området med en bra kraftfull grästrimmer är väl gjort på någon halvtimme gissar jag, Ev slyklinga om det är litet grövre växtlighet (långsammare yttäckning) men bara en sådan sak som att välja rätt trimmertråd kan göra enorm skillnad, givet en vettig maskin typ Stihl FS131 och liknande.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det vore verkligen ett enormt tillskott i denna tråd om du kunde ge några illustrerande foton på denna 1200 kvadrat extremt branta slänt. Jag kollar just nu på grannens tak, det är 45 grader. Vårt är snäppet lägre i lutning men jäkligt brant. Varit och åkt skidor i Trysil och där finns en ca 45-graders lutning i en pist, de kör pistmaskinerna via wire fastsatt i toppen för att hålla ordning på den pisten (nedfart 75, ”Ekspert’n”). Intressant upplevelse...
Bilder vore guld på din slänt!
Redigerat:
God morgon! Tack för ditt engagemang, men jag är (som jag har skrivit några gånger) inte ute efter tips på hur jag ska klippa slänten eller vilka verktyg/maskiner som ska användas. Jag är ute efter tips på företag som klipper gräs i slänter med fjärrstyrd släntklippare. Jag tror inte att jag får fler sådana tips om jag lägger ut bilder.H Harald Blåtumme skrev:Det vore verkligen ett enormt tillskott i denna tråd om du kunde ge några illustrerande foton på denna 1200 kvadrat extremt branta slänt. Jag kollar just nu på grannens tak, det är 45 grader. Vårt är snäppet lägre i lutning men jäkligt brant. Varit och åkt skidor i Trysil och där finns en ca 45-graders lutning i en pist, de kör pistmaskinerna via wire fastsatt i toppen för att hålla ordning på den pisten (nedfart 75, ”Ekspert’n”). Intressant upplevelse...
Klicka här för att svara