9 625 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Fjärrstyra Tylö Elite manöverpanel?
Hej!
Jag har byggt en bastu med Tylös nya aggregat Sense Elite. Aggregatet använder Tylös manöverpanel Elite. Jag har dörrsensor och kan styra aggregatet via Tylös app i telefonen om jag är på samma wifi.
Det är naturligtvis smidigt att inte behöva springa ner i källaren för att slå på aggregatet eller kolla temperatur MEN jag vill naturligtvis kunna starta aggregatet även när jag inte är på samma wifi!
Lite av tanken med ett fjärrstyrt aggregat är ju att kunna starta det när man är på väg hem från en promenad eller jobbet eller bara är ute i trädgården. Att BARA kunna kontrollera manöverpanel i appen om man är uppkopplad på samma wifi känns lite meningslöst (så långt är det inte ner till källaren).
Mailade Tylös kundtjänst och fick ett något oförståeligt svar:
"Att göra så ger enbart On/Off. Det är som att koppla en externbrytare till aggregatet. Om man vill fixa och trixa på det viset kan man ju testa med VPN tunnel. Inget jag har testat men teoretiskt borde det funka. Man kan också spegla sin dators skrivbord på telefonen och på sin dator köra vår PC app.
Vad de bör tänka på är så att de är 100% säkra på att ingen varit inne och lagt något på aggregatet. Träningskläder, badlakan, annat. Brinner huset ner så har de själv startat branden och får inte ut 1 kr i försäkringen. Det tar 15 minuter att få upp temperaturen i rummet till 80° så kanske det är värt väntan för säkerheten?
Larm/dörrkontakten är till för förinställningen. Öppnas dörren under förinställd tid så bryts starten.
Det gäller inte när man startar på distans, det är direktstart.
Hoppas svaret var till belåtenhet!
Mvh Janeth"
Är det någon som vet hur det skulle vara möjligt att fjärrstyra Elite manöverpanelen "på riktigt"? Går det att implementera i vår existerande smart home-lösning (RPi3 med Hass.io) så vore det ännu bättre!
Jag har byggt en bastu med Tylös nya aggregat Sense Elite. Aggregatet använder Tylös manöverpanel Elite. Jag har dörrsensor och kan styra aggregatet via Tylös app i telefonen om jag är på samma wifi.
Det är naturligtvis smidigt att inte behöva springa ner i källaren för att slå på aggregatet eller kolla temperatur MEN jag vill naturligtvis kunna starta aggregatet även när jag inte är på samma wifi!
Lite av tanken med ett fjärrstyrt aggregat är ju att kunna starta det när man är på väg hem från en promenad eller jobbet eller bara är ute i trädgården. Att BARA kunna kontrollera manöverpanel i appen om man är uppkopplad på samma wifi känns lite meningslöst (så långt är det inte ner till källaren).
Mailade Tylös kundtjänst och fick ett något oförståeligt svar:
"Att göra så ger enbart On/Off. Det är som att koppla en externbrytare till aggregatet. Om man vill fixa och trixa på det viset kan man ju testa med VPN tunnel. Inget jag har testat men teoretiskt borde det funka. Man kan också spegla sin dators skrivbord på telefonen och på sin dator köra vår PC app.
Vad de bör tänka på är så att de är 100% säkra på att ingen varit inne och lagt något på aggregatet. Träningskläder, badlakan, annat. Brinner huset ner så har de själv startat branden och får inte ut 1 kr i försäkringen. Det tar 15 minuter att få upp temperaturen i rummet till 80° så kanske det är värt väntan för säkerheten?
Larm/dörrkontakten är till för förinställningen. Öppnas dörren under förinställd tid så bryts starten.
Det gäller inte när man startar på distans, det är direktstart.
Hoppas svaret var till belåtenhet!
Mvh Janeth"
Är det någon som vet hur det skulle vara möjligt att fjärrstyra Elite manöverpanelen "på riktigt"? Går det att implementera i vår existerande smart home-lösning (RPi3 med Hass.io) så vore det ännu bättre!
Fick du något mer svar eller hittade du något mer relevant angående detta? Imorgon kommer jag att själv ta emot en försändelse med nytt aggregat + Elitepanel, men lärde mig precis nyss att man alltså inte kan slå på bastun på distans (vilket gör att jag just nu känner mig lite halvt lurad)
Svaret från Tylö var onekligen rätt rörigt. Vaddå "det gäller inte [...] det är direktstart"?
Svaret från Tylö var onekligen rätt rörigt. Vaddå "det gäller inte [...] det är direktstart"?
Vi har funderat en del på det där till vår kommande bastu, men brandrisken gör att vi kommer avstå - precis som svaret från Tylö.
Annars skulle jag säga att det avgjort enklaste antagligen är nog VPN. Med en vettig router så är det rätt enkelt att sätta upp och man behöver bara ansluta till VPN:et innan man startar tylö-appen skulle jag tro.
Det är ju i vart fall rätt lätt att testa.
Annars skulle jag säga att det avgjort enklaste antagligen är nog VPN. Med en vettig router så är det rätt enkelt att sätta upp och man behöver bara ansluta till VPN:et innan man startar tylö-appen skulle jag tro.
Det är ju i vart fall rätt lätt att testa.
Ja, har själv funderat på kommande teoretiska användningsscenarior och kommit fram till att jag nog ändå inte vill riskera att dra igång bastun på distans. Enligt manualen ska det ju bara ta 25 minuter att komma upp i önskad temperatur, så ledtiden är ju överkomlig i så fall. Vet man att man ska basta vissa tider & dagar kan man tydligen ha ett körschema.
Nå, allra först måste jag kirra en elektriker som kan komma & dra kablage
Nå, allra först måste jag kirra en elektriker som kan komma & dra kablage
Klicka här för att svara