Jag har ett astrour som styr belysningen på huvudbyggnaden. Jag vill att garagets utebelysning ska följa husets och även en annan byggnads utebelysinng. Jag vill inte dra kabel till dessa. De ligger 20-30m bort. Den styrda elen finns åtkomlig, både inbyggt och i uttag. Hur fjärrstyr man bäst slavbelysningen?

Jag har letat på t ex Nexa. De har passande mottagare, men de tycks inte ha någon sändare som låter sig styras av spänning på/av som i ett styrt uttag. De styrs endera manuellt eller av egna rörelsedetektorer och så. Här har jag redan en bra styrning av belysning som jag vill utnyttja.

Eltako har fina grejor med sändare och mottagare för fast installation.

Tack!

tänker du då på ...

sändare:
- FASM60-UC: 2-kanals sändarenhet för utomhusbruk.
- FSM12-UC: 2-kanals sändarenhet för DIN-montage.

mottagare:
?
kan vara för fast montage eller via uttag

De jag hittar är

sändare:
- FASM60-UC: 2-kanals sändarenhet för utomhusbruk.
- FSM61-UC: 2-kanals sändarenhet för dosmontage.
- FSM12-UC: 2-kanals sändarenhet för DIN-montage.

Styrningen sitter DIN-monterat, men inomhus så det begränsar väl räckvidden. borde väl då vara FASM60-UC, monterad ute som sändare vid någon av husets ljuskällor?

Mottagare
- FSR61NP-230V:
- FMS61NP-230V:
- FLC61NP-230V:

Här är jag ännu mer vilsen och har svårt att se skillnad och därmed svårt att välja. Vid garaget sitter dessutom en rörelsedetektor som kunde vara bra att ha kvar. Kan den paralellkopplas med någon eller alla av dessa?

Parallellkoppling är genomförbart om det är vanlig reläutgång på både rörelsedetektorn och mottagaren, men vissa modeller har nollgenomgångsdetektering så det är nog bara Eltako som kan ge svar på om detta är möjligt.

Vem säljer dessa?

Jag gjorde bara enkel googling, själv handlar jag alltid via grossister, så egentligen har jag ingen större koll på vart man som privatperson handlar någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.