15 436 läst ·
19 svar
15k läst
19 svar
Fjärrstyra bastun via sms
Sida 1 av 2
Håller på att renovera min bastu och har tänkt byta ut mitt gamla aggregat. Nu har jag tänkt att jag skall kunna starta bastun via sms. Någon som vet något om detta eller har något bra förslag? Skall bara var enkelt och så biligast som möjliga. Har sökt lite på nätet men hittar bara 1-fas lösningar.
En varning med att slå på bastun utan att vara på plats är OM det skulle ligga något på eller nära aggregatet, då har du ingen koll på om brand uppstår. Men visst slå på via sms är såklart bekvämt om inte annat.
Lysande ide, då kan man sms:a en massa olika nummer och se hur man startar folks bastuaggregat när de inte är hemma och kan se det.frohike skrev:
Förhoppningsvis finns det någon slags säkerhet i det hela, förutom känna igen vilket nr som sms:ar och lösenord (vilka båda är relativt enkla att fejka)
Visst är det så men det hindrar inte ex: http://en.wikipedia.org/wiki/SMS_spoofingfrohike skrev:
Men visst vill man göra det möjligt att vem som helst (med rätt kunskaper) kan slå på ett bastuaggregat varifrån som helst i världen så....
Det är en sak att styra o slå på en lampa eller så men ett varmt bastuaggregat...
Nu börjar vi prata om saker där det är lättare att vinna på lotto än att veta, A) någon har en bastu. B) att just den bastun går att aktivera via sms. C) vilket nummer och vilken text som måste skickas
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Min bastu kan jag styra mha KNX, och då också via min telefon, klart hög imponansfaktor på jobbet 
Kontaktorn styr då via en aktor (en sk intelligent strömbrytare)
Annars går det säkert att använda GSM, och har man ett betalkort så är väl problemet med GSM spoofing minmal, precis som frohike säger..
Kontaktorn styr då via en aktor (en sk intelligent strömbrytare)
Annars går det säkert att använda GSM, och har man ett betalkort så är väl problemet med GSM spoofing minmal, precis som frohike säger..
Det är upp till var och en att bedöma riskerna, jag vet hur jag bedömmer dem, dock kanske jag är lite för påverkad då jag jobbar med sådant varje dag och vet hur lätt det faktisktv är.
Ang att det är lättare att vinna på lotto.....
Det är lättare att vinna på lotto än att ens hus brinner ner... Varför skaffar man då brandförsäkring?
Det ät lättare att vinna på lotto än att man krockar med bilen.... Varför har man då bilbälte?
Ang att det är lättare att vinna på lotto.....
Det är lättare att vinna på lotto än att ens hus brinner ner... Varför skaffar man då brandförsäkring?
Det ät lättare att vinna på lotto än att man krockar med bilen.... Varför har man då bilbälte?