Jag lånade en bekants lägenhet i spanien, slog på elen, VVB och värmepumpen, efter 20 minuter slocknade hela lägenheten, alla säkringar hela, kollar med spänningsprovare, ingen spänning in i lägenheten, typiskt. men det fanns en vicevärd i huset som kunde rycka in (kunde ingen engelska, men hans fru kunde så mycket så de förstod att det var elproblem) Han ringde numret på mätarrummets dörr i källaren och pratade en stund, frågade efter mitt lägenhetsnummer och abbonentnamn, vi åkte upp och elen var tillbaka. Jag förstod ingenting av hans samtal på spanska, lät som ett vanligt supportsamtal).
Till saken kanske hör att elverket har ändrat sin fasta avgift från säkringsstorlek till högsta effekt under 24 timmar. (min översättning av en spansk elräkning)
Så till min fråga, finns det energi/effektmätare som elbolaget kan fjärrmanövrera? Lägenheten har trefas in, värmepumpen avsäkras bara av huvudsäkring i lägenheten på 25 Amp. jag vet att den har bytts tidigare p.g.a. problem med värmepumpen. min gissning är att lägenhetens maxeffekt har överskridits och elleverantörens utrustning har kopplat ur, efter telefonsamtalet kopplades den tillbaka?
anledningen till avbrottet är troligen värmepumpens maxström på 28 Amp. enfas, så med ett snällare startförlopp gick det hela veckan sen.

De mätare som används i Sverige kan slås av på distans. Jag tror inte att man kan slå till på distans, av säkerhetsskäl.

Kan en sån mätare bryta p.g.a. överlast?

Jag tror att mätaren går att fjärrstyrd till, sonen har flyttat till lägenhet där förre hyresgästen sagt upp elavtalet (ingen ström i lägenheten) så sonen ringde och fick ett nytt elavtal och då var strömmen PÅ.

Protte

Bästa svaret

Ja, dom kan bryta på överlast och "överlastskyddet" kan fjärråterställas. Det hände mig för rätt många år sedan då jag utökade en mindre "industri" och inte snabbt nog beställde ett högre abonnemang. Plötsligt blev det strömlöst utan att någon säkring gått. Efter ett samtal med nätägaren fjärråterställde dom "överlastskyddet" och allt fungerade som vanligt. Jag tycks minnas att "skyddet" var en elektronisk avläsning som, när inställt strömvärde nåddes, bröt ett i mätaren inbyggt "relä".

Som jag fattat det är det stor skillnad på olika effekttariffer i Spanien. Och sättet för bolagen att begränsa effektuttaget är mätarsäkringar med automatisk återställning efter en viss tid.
Tror tom. att det är obligatoriskt med sådana effektvakter.
I Sverige kan man ju lätt överbelasta 20 %, speciellt med diazadsäkringar, bara man har ett litet förråd av mätarsäkringar. Eller har iallafall kunnat innan fjärravläsning infördes på bred front. Kanske nån annan vet mer om vad energibolaget övervakar via sina fjärrsystem.

Märk väl att det INTE är huvudsäkringen som nätägaren kan återställa utan ett "relä" som styrs via nätet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.