K
Har fått nedslag på stötdämparna fram på min bil och fick ett prisförslag från verkstaden som var lite väl högt. Själva dämparen är inte så dyr och tittar man på Youtube ser det inte så avancerat ut att byta dem heller.

Men det som jag saknar är en fjäderspännare för att kunna få ut fjädrarna..

Är det vettigt att köpa en sådan här för detta jobb? https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0886...d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwp13NParams

Ska man byta fjädrar samtidigt?

Vad har du för bil?

ska man bara byta på nån enstaka bil så duger ju de avbildade ovan hur bra som helst. Finns ju på Biltema också. Finns ingen anledning att köpa nåt dyrt special som är anpassat för tusentals byten i nån verksamhet.

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har du för bil?
Renault Clio 2 från millennieskiftet

K Kallebo skrev:
Renault Clio 2 från millennieskiftet
Ok, då lär du behöva spänna fjädern för att byta dämpare fram.

Det är inte nödvändigt att byta fjädern samtidigt, men har bilen gått några mil kan det finns ett syfte med att byta fjäderbenslager när du ändå plockar ner framvagnen....

Redigerat:
Jag har använt spännremar när jag demonterat fjädrar. Det har fungerat bra för mig.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Rickard.
Ett tips är att leta kompletta fjäderben med låga mil från skrotarna. När jag bytte senast på min bil kostade det mindre än 1000kr inkl frakt per sida och bytet tog mindre än en timme för två sidor.

Stötdämpare går oftast sönder av att fjädrarna är slut och man bottnar dom. Jag fick tillbaka nästan 2cm markfrigång efter bytet ;)

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.