Ska man använda stödhylsa till halvhårda kromade rör? Har av olika personer fått olika uppgifter. Någon som vet vad som gäller?

Ännu en fråga: Vad räknas som halvhårda rör? Har köpt halvhårda kromade rör på Bauhaus. Rören går att böja för hand om man tar i som f*n eller använder rörböjare och det verkar lika svårböjda som de rör som säljs som hårda hos Bauhaus.

Om jag förstått det rätt så finns följande:

Mjuka rör (prisol + mjukglödgade)
Halvhårda (rör som GÅR att böja för hand och med rörböjare)
Hårda rör (rör som inte alls går att böja för hand)

Någon som vet mer?

Såvitt jag vet ska du använda stödhylsa även till halvhårda rör om du sätter dit klämringskoppling. Dessutom vad har du att förlora? Stödhyslorna kostar nästan ingenting.

Eld skrev:
Såvitt jag vet ska du använda stödhylsa även till halvhårda rör om du sätter dit klämringskoppling. Dessutom vad har du att förlora? Stödhyslorna kostar nästan ingenting.
Jag har redan installerat ett par radiatorer med kromade rör som jag uppfattat som hårda. Men vid ett besök vid Bauhaus såg jag att de kromade rören var halvhårda. Till dessa rör har jag inte använt stödhylsor. I och för sig fungerar det (ännu) utmärkt. Inga läckor har kunnat spårats ;) Så det jag har att förlora, är att jobbet eventuellt måste göras om ifall det börjar läcka. Jag har dock inte använt de kromade rören så mycket. Mestadels har jag använt kopparrör som inte är kromade och som enligt Bauhaus är hårda. Då behöver jag ju inte stödhylsor?

Till saken hör att dessa kromade rör uppfattar jag som lika hårda som de kopparfärgade som Bauhaus säljer som hårda. De är lika svårbockade.

Fortsättningsvis kommer jag att använda stödhylsor. Precis som du skrev så kostar de ju inte allt för mycket!

Men som jag tidigare funderade över: Vad räknas som halvhårda rör? Jag inbillar mig fortfarande att detta kromade Bauhaus-rör räknas som hårda. Någon som vet?

Man ska alltid använda stödhyllsor till kopparrör som är mjuka eller halvhårda. Spelar ingen roll om det är kromade eller vanliga cu-rör (prisol).

• Gilla
PWH
  • Laddar…
Man ska använda stödhylsor på allt under 35cu för att vara på den säkrasidan ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.