6 960 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Fixar min enfas följande kök, tvättmaskin mm (bilder)
Hej, jag är rookie på el. Tacksam för all hjälp som kan fås.
Bor i bostadsrätt. Lägenheten har enfas. Nuvarande gasspis med varmluftsugn och diskmaskin i köket. Jag önskar nu byta till elhäll samt installera tvättmaskin och torktumlare och undrar om min nuvarande el fixar detta eller om proppar kommer gå hela tiden.
Nuvarande proppskåp ser ut som ovan. Om jag fattar rätt är det 10A och ngn 16A.
På anläggningen står det en ditmonterad skylt där det står "D9 Max 16A"
men längst ner finns följande;
om ni inte kan se så står det där 25A.
Fixar min nuvarande elanläggning en tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, elhäll och ugn. Allt behöver ju förstås inte vara igång samtidigt. Hur många watt kan varje maskin dra utan att överbelasta?
Mvh
Furix
Bor i bostadsrätt. Lägenheten har enfas. Nuvarande gasspis med varmluftsugn och diskmaskin i köket. Jag önskar nu byta till elhäll samt installera tvättmaskin och torktumlare och undrar om min nuvarande el fixar detta eller om proppar kommer gå hela tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nuvarande proppskåp ser ut som ovan. Om jag fattar rätt är det 10A och ngn 16A.
På anläggningen står det en ditmonterad skylt där det står "D9 Max 16A"
men längst ner finns följande;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
om ni inte kan se så står det där 25A.
Fixar min nuvarande elanläggning en tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, elhäll och ugn. Allt behöver ju förstås inte vara igång samtidigt. Hur många watt kan varje maskin dra utan att överbelasta?
Mvh
Furix
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 176 inlägg
Nja, du ser ut att ha en huvudsäkring på max 16 A. Det räcker bara till en begränsad användning av häll, ugn, tvätt och tork. Du kan i princip bara köra en åt gången. Lägenheten är helt enkelt inte dimensionerad för alla dagens vitvaror.
Det strömmar på 25/40 A som står på huvudbrytare och jordfelsbrytare är den ström de klarar av att hantera och bryta.
Det strömmar på 25/40 A som står på huvudbrytare och jordfelsbrytare är den ström de klarar av att hantera och bryta.
Är det bara jag som ser lite suddigt så här på morgonen? Iaf jag anar en PH2 skruvskalle bakom glaset på propphuven, vilket antyder att huvudsäkringen är på betydligt mer än 25A..... Bör kollas upp omgående i så fall, så att ingen har trixat med den.
Och ja just det, nej 16A kommer man inte långt med i en 1-fasanläggning. Verkar som att den är körd i botten redan nu så att säga...
Och ja just det, nej 16A kommer man inte långt med i en 1-fasanläggning. Verkar som att den är körd i botten redan nu så att säga...
Redigerat:
Du ser nog "tyvärr" helt RÄTT så här tidigt på morgonen.
Man har också satt in en 16A säkring för ugnen i systemet som uppenbart har max 16A i stigarledningen. Man överbelastar säkert redan ledningssystemet och därför har man fixat en riktigt ful och farlig lösning till huvudsäkring.
Man har också satt in en 16A säkring för ugnen i systemet som uppenbart har max 16A i stigarledningen. Man överbelastar säkert redan ledningssystemet och därför har man fixat en riktigt ful och farlig lösning till huvudsäkring.
Redigerat:
Du kan med största sannolikhet höja från 16A till 25A vilket brukar vara mer eller mindre standard vid enfas abonnemang.
Ta dit en elektriker.
Ta dit en elektriker.
Eftersom hela huset har gasspisar är säkert elsystemet i huset dimensionerat efter det och då är troligen huvudledningarna INTE så grova att man kan ta ut 25 A utan ombyggnad. "Problemet" är ju att tillåter man en i fastigheten måste man tillåta alla och då går det inte utan en kostsam ombyggnad av hela huvudledningssystemet och kanske även av elservicen.
Har svårt att tänka mig att de inte dragit 6mm till lägenheterna, men visst det är inte omöjligt. Sen ser centralen hyfsat ny ut och då kanske de har stambytt och har kanske inte säkrat upp då de har gasspis så återigen säger jag att ts ska ta dit en elektriker
Allvetare
· Östergötland
· 4 328 inlägg
Om du kan leva med att köra en sak i taget så ser jag inget problem. Men det krävs ju visst planering för att t.ex. inte sätta på diskmaskinen medans pizzan står i ugnen...
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Även om det är stambytt så kan man ha valt att inte bygga ut elen till "modern" standard.
I den brf där jag var ordf (tidigt 90-tal). gjorde vi så. Vi hade ca 800 lägenheter med gasspisar. Elen var dimensionerad för 30 talsstandard. Vi hade 7 serviser (7 kvarter) på vardera 85A. Det var lite ojämnt fördelat, så den mest belastade servisen hade ca 150 lägenheter.
Vid stambytet föreslogs det en ombyggnad med uppsäkring till modern standard. Det skulle innebära att alla mätare skulle flyttas till mätarrum i källare. Vi skulle bygga 27 st nya mätarrum, få säga upp lokalinnehavare och bygga om små butiker till mätarrum.
Elombyggnaden var också spiken i kistan för kvarboende under stambytet, vi skulle evakuera alla till en tillfällig barackstad, för ca 10 milj.
Vi valde istället en nivå som räknade som renovering av elsystemet, då slapp vi evakuera, vi slapp flytta alla mätare osv. Hela elrenoveringen kostade ca 5 milj (byta alla kablar uttag osv) och vi säkrade upp från 85A till 250A. Där gick gränsen för renovering. En ombyggnad av elen skulle totalt ha kostat drygt 30 milj, istället för 5. Men med 250A matning så räcker det inte för att alla skall kunna byta från gas till el.
I den brf där jag var ordf (tidigt 90-tal). gjorde vi så. Vi hade ca 800 lägenheter med gasspisar. Elen var dimensionerad för 30 talsstandard. Vi hade 7 serviser (7 kvarter) på vardera 85A. Det var lite ojämnt fördelat, så den mest belastade servisen hade ca 150 lägenheter.
Vid stambytet föreslogs det en ombyggnad med uppsäkring till modern standard. Det skulle innebära att alla mätare skulle flyttas till mätarrum i källare. Vi skulle bygga 27 st nya mätarrum, få säga upp lokalinnehavare och bygga om små butiker till mätarrum.
Elombyggnaden var också spiken i kistan för kvarboende under stambytet, vi skulle evakuera alla till en tillfällig barackstad, för ca 10 milj.
Vi valde istället en nivå som räknade som renovering av elsystemet, då slapp vi evakuera, vi slapp flytta alla mätare osv. Hela elrenoveringen kostade ca 5 milj (byta alla kablar uttag osv) och vi säkrade upp från 85A till 250A. Där gick gränsen för renovering. En ombyggnad av elen skulle totalt ha kostat drygt 30 milj, istället för 5. Men med 250A matning så räcker det inte för att alla skall kunna byta från gas till el.
Då tänkte ni väldigt kortsiktig. Gasen kommer att tas bort så småningom.
Tack för alla svar hitills! (tar gärna emot fler)
Nu fungerar det utmärkt att köra diskmaskin och ugn samtidigt. Spontant tror jag väl att jag ska kunna klara mig utan att köra tvättmaskin och spis på samma gång. Men elhäll och ugn vill jag iaf kunna köra samtidigt
Nu fungerar det utmärkt att köra diskmaskin och ugn samtidigt. Spontant tror jag väl att jag ska kunna klara mig utan att köra tvättmaskin och spis på samma gång. Men elhäll och ugn vill jag iaf kunna köra samtidigt
Jasså? När kommer den försvinna? Det finns inga sådana tendenser vad jag har märkt.RulleBulle skrev:
Ett problem med att uppdatera huvudsäkringen till 25A är ganska stor. I en föreningen så måste man hela tiden tänka på "lika principen". Det innebär att den fasen som betjänar den lägenheten ska klara av att samtliga klarar uppdaterar till 25A.
Men för att hjälpa TS...
Det kan bli tufft att köra spis och ugn samtidigt. Men det fungerar... Men du får tänka på vilka plattor du har igång.
Du kommer att dra huvudsäkringen lite då då....
Det är bara å räkna lite själv... Du har 3680W (teoretiska) att spela på.
Ang huvudsäkringen; hade en elektriker över då jag tidigare funderade på att flytta hela proppskåpet. Han tittade på proppskåpet (då inte med med frågeställningen vad huvudsäkringen var för ngt) och verkade inte reagera iaf. Är inte hemma nu så kan inte inspektera den mer nogrannt.
3680W, ok tack. Ja det kanske inte räcker till så mkt. Uppgradera skulle ju vara en ide, men som sagt då antar jag att man får höra med bostadsrättsföreningen om det ens går.
3680W, ok tack. Ja det kanske inte räcker till så mkt. Uppgradera skulle ju vara en ide, men som sagt då antar jag att man får höra med bostadsrättsföreningen om det ens går.
Om det är så som det ser ut att huvudsäkringen utgörs av en skruv så är det inga problem att köra ugn och diskmaskin samtidigt mer än att det är potentiellt farligt. Antagligen går det oftast bra även om du har en riktig 16 a säkring, men det finns troligen ett skäl varför någon satt dit skruven. Många lägenheter klarar sig utmärkt med enfas 25 a och elspis, men man kan inte göra riktigt hur som helst. 16 a är inte mycket. Om du bara har 16 a huvudsäkring så skall du inte räkna med att kunna använda spis och ugn samtidigt. Om du har eller kan få en 25 a huvudsäkring går det bra att använda elspis. Kan du inte få mer än 16 a bör du nog fortsätta med gas.