66 984 läst ·
48 svar
67k läst
48 svar
Fixar man att byta köksblandare själv?
Stefan N skrev:
Det är en koppling till källaren, diskmaskinen får via blandaren.Stefan N skrev:
Kör med de gamla kopplingarna, finns ingen anledning att de inte ska funka. Installerar droppdetektor och så får jag såga och göra från början om det börjar strula.
Hej!
Jag ska installera en ny köksblandare, FM Mattsson 9000E.
Den nya blandaren har flexslangar (G3/8”).
Idag sitter det kopparrör upp till den gamla blandaren.
Jag har köpt vinkelventiler/ballofix med halvkoppling som ska monteras på kopparrören och där flexslangarna ska anslutas.
Jag undrar:
Är halvkopplingarna rätt typ för detta?
Behöver jag några fler delar, t.ex. extra packningar, stödhylsa eller andra övergångar?
Hur hårt ska man dra halvkopplingarna mot kopparröret och flexslangarna (G3/8”) mot ventilerna?
Finns det någon tumregel, t.ex. handfast + visst antal varv, så man inte drar för löst eller för hårt?
Något särskilt att tänka på vid montering av FM 9000E?
Jag tänkte dubbelkolla med er som kan detta innan jag monterar och slår på vattnet.
Tacksam för hjälp och tips!
Jag ska installera en ny köksblandare, FM Mattsson 9000E.
Den nya blandaren har flexslangar (G3/8”).
Idag sitter det kopparrör upp till den gamla blandaren.
Jag har köpt vinkelventiler/ballofix med halvkoppling som ska monteras på kopparrören och där flexslangarna ska anslutas.
Jag undrar:
Är halvkopplingarna rätt typ för detta?
Behöver jag några fler delar, t.ex. extra packningar, stödhylsa eller andra övergångar?
Hur hårt ska man dra halvkopplingarna mot kopparröret och flexslangarna (G3/8”) mot ventilerna?
Finns det någon tumregel, t.ex. handfast + visst antal varv, så man inte drar för löst eller för hårt?
Något särskilt att tänka på vid montering av FM 9000E?
Jag tänkte dubbelkolla med er som kan detta innan jag monterar och slår på vattnet.
Tacksam för hjälp och tips!
Klicka här för att svara