5 992 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
fixa wc?
Hej! jag är intresserad av en tomt som redan har
"Enskilt vatten året om. 2 kammarbrunn för dusch och kök."
men ingen toalett, vad kan det tänkas kosta mig att skaffa en wc?
vilken typ blir enklast?
septiktank?
Såsmåningom ska ett helt nytt hus byggas och så då kanske det lönar sig
att gräva ner ett minireningsverk redan nu som man sedan kan koppla till det nya huset.
Är det någon som har någon som helst prisuppfattning om det?
Tacksam för hjälp!
Mvh / Martin
"Enskilt vatten året om. 2 kammarbrunn för dusch och kök."
men ingen toalett, vad kan det tänkas kosta mig att skaffa en wc?
vilken typ blir enklast?
septiktank?
Såsmåningom ska ett helt nytt hus byggas och så då kanske det lönar sig
att gräva ner ett minireningsverk redan nu som man sedan kan koppla till det nya huset.
Är det någon som har någon som helst prisuppfattning om det?
Tacksam för hjälp!
Mvh / Martin
Hej
Du måste kolla detta med kommunen tror jag.
De har regler för detta oavsett detaljplanerat eller inte.
De kanske godkänner 2 eller 3-kammare.
Eller så kräver de septictank.
Jocke
Du måste kolla detta med kommunen tror jag.
De har regler för detta oavsett detaljplanerat eller inte.
De kanske godkänner 2 eller 3-kammare.
Eller så kräver de septictank.
Jocke
Är det möjligt att göra infiltration så är det antagligen det billigaste.
Inastallationskostnaden är billigast med septisk tank men den är dyrast i drift eftersom den måste tömmas flera gånger per år.
Minireningsverken är dyrast att installera ett minireningsverk kostar ca 100 000:- sedan krävs kemi och service 1-2ggr per år av leverantören det krävs även tömning av slamavskiljare .
Infiltration + trekammarbrunn är ca 30 000 billigare än minireningsverk i installation och det enda som krävs är tömning av slamavskiljare 1ggr/år.
/Patrik
Inastallationskostnaden är billigast med septisk tank men den är dyrast i drift eftersom den måste tömmas flera gånger per år.
Minireningsverken är dyrast att installera ett minireningsverk kostar ca 100 000:- sedan krävs kemi och service 1-2ggr per år av leverantören det krävs även tömning av slamavskiljare .
Infiltration + trekammarbrunn är ca 30 000 billigare än minireningsverk i installation och det enda som krävs är tömning av slamavskiljare 1ggr/år.
/Patrik
Här kan du få lite tips och idéer: http://www.avloppsguiden.se/ 
Klicka här för att svara