Hej,

någon som har ett bra förslag på hur man kan lätt fixa denna ruttet tröskeln på ytterdörren till ett förråd? Kanske svårt att lyfta ur hela dörrkarmen för att byta ut hela tröskeln?

• Dörrtröskel mellan inomhus svart kakel och utomhus stenplattor med synliga slitage- och skadetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Arvida Arvida skrev:
Hej,

någon som har ett bra förslag på hur man kan lätt fixa denna ruttet tröskeln på ytterdörren till ett förråd? Kanske svårt att lyfta ur hela dörrkarmen för att byta ut hela tröskeln?
Går tröskeln under dörrkarmen eller ligger den mellan?
Om du äger något multiverktyg så kan du kapa spikarna mellan karm och tröskel, även om den är spikad neråt. Sedan kan du lyfta ut hela tröskeln. Byt sedan ut den skadade delen eller införskaffa en ny.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Går tröskeln under dörrkarmen eller ligger den mellan?
Om du äger något multiverktyg så kan du kapa spikarna mellan karm och tröskel, även om den är spikad neråt. Sedan kan du lyfta ut hela tröskeln. Byt sedan ut den skadade delen eller införskaffa en ny.
Den går under karmen. Jag har multiverktyg men behöver jag inte ersätta hela den alltså även den delen som är inte ruttet? För det går inte att bara köpa den delen som är ruttet utan jag måste köp hela tröskeln eller?

Arvida Arvida skrev:
Den går under karmen. Jag har multiverktyg men behöver jag inte ersätta hela den alltså även den delen som är inte ruttet? För det går inte att bara köpa den delen som är ruttet utan jag måste köp hela tröskeln eller?
Arvida Arvida skrev:
Det går så klart att bara laga delen som är rutten. beror på hur du vill slutresultatet ska bli.
Antingen kan du kapa bort det ruttna med multiverktyget när den sitter på plats och snida till en del som du liggar dit med trälim som tål utomhus och färgar in den. Eller så tar du bort tröskeln ersätter den med en ny eller sågar bort hela längden av det som är ruttet och limmar och pluggar dit en ny del.

• Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gjort som ovanstående tips, såga ur hela den gamla och ersätt med ny.

Alternativet är att gå till en bättre järnhandel, hitta en tunn alu/plåt list med rätt mått och limma dit den över hela tröskelns längd Kanske fästa ner den med skruva med försänkt skalle. Den måste ligga helt flush mot den gamla annars kommer den haka i dörrbladets nederkant.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Innan du gör något bör du dock lista ut varför den har ruttnat och åtgärda det innan du gör något åt det hela.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Innan du gör något bör du dock lista ut varför den har ruttnat och åtgärda det innan du gör något åt det hela.
Ja och det är min dilemma. Jag tror det är regnvattnet eftersom det inte finns några skärmtak på den dörren. och förrådets tak sticker inte ut speciellt mycket. Men det kan vara något annat som orsakat det.

Arvida Arvida skrev:
Ja och det är min dilemma. Jag tror det är regnvattnet eftersom det inte finns några skärmtak på den dörren. och förrådets tak sticker inte ut speciellt mycket. Men det kan vara något annat som orsakat det.
Den kan ev. suga fukt underifrån. Då får kolla när det regnar hur vattnet rinner på dörren ner på tröskeln. Är tröskelpllåten tätat, eller sugs det kanske in vatten där?
Eller duscha den med trädgårdsslangen
Den ser dock riktigt torr och sprucken ut på övriga delar. Står den i söderläge också kanske?
Sedan undrar jag om karmen är helt frisk den med. Om du sticker med kniven längst ner vi tröskeln i karmen, känns det som trät ärbfriskt där?

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Hej! Hur har det gått för dig? Hittade du någon bra lösning?

Har själv en tröskel att ta itu med…

P peba0 skrev:
Hej! Hur har det gått för dig? Hittade du någon bra lösning?

Har själv en tröskel att ta itu med…
Tyvärr har jag inte hunnit ta tag i det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.