Byggahus.se

Fixa till ett teakbord?

1. P
    Medlem · 4 inlägg

Pajmannen

Medlem
    Hej!

Jag kom över ett soffbord i teak-fanér billigt på facebook. Det har diverse fläckar och repor i bordskivan och på benen. Hur behandlar jag detta bäst? Vi är en småbarnsfamilj så endast teakolja är helt uteslutet som behandlingsmetod.
    Jag tänker såhär, har redan börjar med en mycket försiktig slipning av skivan för att få bort fläckarna. Jag vill helst ha en hårdvaxolja som slutbehandling, dock vill jag också att bordet ska ha kvar en fin ”teakfärg”.
    Vad tror ni? Slipa försiktigt och sen på med hårdvaxolja?
    Behöver jag någon form av färgning innan hårdvaxoljan? Hade det t.ex funkat med en teakolja som är pigmenterad för att sen köra hårdvaxolja ovanpå teakoljan?
    Tacksam för hjälp i frågan!

2. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 4 951 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Jag hade nog sicklat istället för slipat men går väl på ett ut i slutändan.
    Missfärgningar som är envisa kan man ibland få bort med oxalsyra..men man måste vara försiktig

Hårdvaxolja hade jag inte kört på något innan mina barn blivit större än vad de är (1,5,7)

3. P
    Medlem · 4 inlägg

Pajmannen

Medlem
    Tack för svar! Jag har framgångsrikt fått bort ringarna från skivan. Däremot ser man fortfarande som små torra stripiga sträck väldigt diskret på vissa ställen i bordsskivan. Framförallt dom jag hade velat få mättade innan en ytbehandling, men det kanske ytbehandlingen mättar så att dom mörknar till en någorlunda jämn ton med resten av bordet. Varför hade du inte valt en hårdvaxolja?

4. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 4 951 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Ta en bild på de där torra ställena.
    Hårdvaxolja blir inte så snyggt när man får repor i, i mitt tycke. Mina barn är bra på att repa..

5. P
    Medlem · 4 inlägg

Pajmannen

Medlem
    Jag förstår! Känns ju som att det antingen får bli hårdvaxolja eller lack?

bifogar bild

6. Mathildatiger
    Husägare · Uppsala · 146 inlägg

Mathildatiger

Husägare
    Vi har ett teak-bord som var oljat (nyrenoverat) när vi köpte det. Vi har själva lagt på hårdvaxolja på bordsskivan. Skivan blev nog pyttelite mörkare, men inget som syns egentligen.
    Vi har ett barn som var ca 1 år då och 6 år nu och bordet har hållit jättebra och klarat fikastunder med spill utan att få fläckar. Vi har iofs torkat upp direkt.
    Jag skulle iaf olja hela bordet när ni slipat klart och sen lagt hårdvaxolja på skivan. Det kan vara svårt att lacka ett tidigare oljat bord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.