Jag har köpt en lägenhet där en klåpare har lagt parkettgolvet. Se bild. Jag undrar om det finns något sätt att åtgärda det här på eller få det se lite finare ut? Tacksam för svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Kvartsstav är ju vanligt att man använder utanpå golvlisterna för att dölja glipor där.
Vid rören är det ju besvärligare men det finns särskilda ringar/halvcirklar i ek som är till för att täcka över springan runt rören. Men det ska vara typ 10 mm fritt kring rören för att golvet ska kunna svälla, krympa och röra sig fritt. Går den lilla biten närmast väggen att trycka så att den kommer närmare rören?
I så fall gör det och täck med kvartsstav mot golvlisten.
Om en kvartsstav inte räcker till så får man ta till en tjockare list.
Vid rören är det ju besvärligare men det finns särskilda ringar/halvcirklar i ek som är till för att täcka över springan runt rören. Men det ska vara typ 10 mm fritt kring rören för att golvet ska kunna svälla, krympa och röra sig fritt. Går den lilla biten närmast väggen att trycka så att den kommer närmare rören?
I så fall gör det och täck med kvartsstav mot golvlisten.
Om en kvartsstav inte räcker till så får man ta till en tjockare list.
Om det finns något spill av golvet kvar kan man såga till passbitar och limma dit med hyggligt resultat. Du måste bort med sockeln dock. Annars kan du säkerligen hitta något liknande golv och göra samma sak utan att det sticker ut allt för mycket. Att föredra framför smyglister enligt mig. En golvläggare fixar det utan större problem. Om du kan hitta någon som vill ta ett så litet jobb.
Ser ut som om golvet har rört sig, ta bort golvlisten på motsatt sida i rummet och kolla om golvet ligger mot väggen, flytta i så fall ut golvet så det hamnar i mitten.
Edit: i ditt fall är det nog enklare att lyfta på den lilla metallisten och se om det även är en glipa där.
Den första bilden ser ut som ett golv som rört sig, när man synar den andra så ser det mer ut att vara dåligt gjort.
Edit: i ditt fall är det nog enklare att lyfta på den lilla metallisten och se om det även är en glipa där.
Den första bilden ser ut som ett golv som rört sig, när man synar den andra så ser det mer ut att vara dåligt gjort.
Klicka här för att svara