När vi renoverade vårt gamla badrum i somras insåg vi att det inte var så mycket friskt virke kvar i den gamla syllen så planerar att byta det nästa sommar. Huset har dessutom satt sig på den sidan så vi behöver lyfta det och fixa med grunden (torpargrund) på den sidan.
Det är vid infarten och parkeringen så som ni ser ligger singlet direkt mot panelen på grund av detta!

Nu till min fråga då, jag har hyrt en minigrävare för lite annat jobb imorgon men fungerar om jag ska passa på att gräva ur närmast huset så det får luftas fram till våren eller är det en dum ide? Är det bättre att inte göra något förrän vårsolen kommer och gräva undan då istället?
Grus och jord ligger tätt intill en röd träpanel, med några fallna löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd husvägg med skadad panel nära marken, omgiven av singel och höstlöv. Husets grund är en torpargrund, nära infart och parkering.
Skapa konto
Förmultnat trä i grundsyll med synliga isoleringsmaterial och bråte, tecken på skador och behov av reparation av husgrund.
Skapa konto

när man tror att något är quickfix så är det inte det ^^
tror nog det överlever till våren =) vädret blir ju inte ljusare och varmare nu dirket ^^

HogeN HogeN skrev:
när man tror att något är quickfix så är det inte det ^^
tror nog det överlever till våren =) vädret blir ju inte ljusare och varmare nu dirket ^^
haha nej det blev det verkligen inte, men insåg mängden jobb det blir till våren då hela väggen verkar behöva bytas! Grävde undan och det rödde bara ned mer "damm" ur väggen som är syllen när jag petade med spaden...
Rötskadad husvägg med nedrasat trä och synliga rötter i marken, visar behov av reparation och dränering enligt text.
Skapa konto

Verkar ju inte vara så mycket som håller uppe hörnet på huset med tanke på att jag fick in hela spadbladet under
Spade under rödmålad trävägg med avskalad grund och grävd jord, där kanten på huset visar tecken på röta.
Skapa konto

Tryckte in lite isolering, lade ned en dräneringsslang närmast väggen och grävde över igen och tar nya tag efter vintern, när man kan leva utan en yttervägg :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.