Hejsan, har en tillbyggnad från 70talet där takstolarna satt sig vilket resulterat i buktande innertak/rasrisk?

Har en tanke hur jag ska lösa problemet men tänkte kolla här med er kunniga innan jag påbörjar för mycket.
Spännvidden är nästan 13 m och det är någon typ av fackverkstakstolar med cc100.
Tror även att taket har tryckt ner golvet lite också.



Det jag har gjort i nuläget är att jag varit nere i krypgrunden och smällt upp en ny bärlina i mitten av rummen dubbla 220*45 ihopspikade och skruvade till döden.
För tillfället står den med tillfälliga stöttor då jag gjutit betongklackar som den senare ska vila på.
Tänkte hyra ett par domkrafter och pumpa upp någon eller ett par cm.

När detta är färdigt så går det plocka fram stämpen inne i bodelen.
Det som är ritat med svarta linjer är den "nya" tillbyggnaden från 70-talet.


Var på brädgården idag och kikade på bjälkar 150x150, är det kraftigt nog? tänkte lägga 6 stycken så jämn fördelat jag kan men det finns lite problem med fönster.....


Osäker på om man kan tyda vad som står på bilden men bjälkarna som är gröna ska ligga mellan nya och gamla ytterväggen. hur får man dit dom lättast? plocka av lite fasadpanel och såga upp för att sedan skjuta in?

Den rosa bjälken är jag lite osäker på hur man ska göra med, hela den väggen är det glaspartier, så där vill jag inte ha ner några tyngder. Det ända jag kan komma att tänka på är att lägga den orangea bjälken mellan yttervägg och hjärtvägg.
Denna får också stöd av en pelare (den ljusblå) som går igenom golvet och ner i krypgrunden till ett fundament.
Fast det kanske är onödigt med den ljusblå? klarar man tyngderna ändå?

Tänker jag helt galet eller skulle detta vara en bra lösning?

Mvh
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.