Hej,
I huset, som är en sådär 100 år gammalt, finns en gammal matkällare. Ni vet, en sån där som man kommer in i genom att man på gaveln av huset öppnar lutande luckor och kliver ner i en liten trappa och där öppnar en mer robust trädörr (tänk bombshelter). Källaren, som jag antar var en jordkällare förut, mäter ungefär 4x4m. Numera leds vattenförsörjningen in i källaren där en varmvattenberedare står. Hur som helst, golvet på källaren har varit belagt med en inte allt för tjockt lager av cement (väggarna av någon typ av rektangulära cementblock). Förre ägaren fick dock ett vattenläckage i källaren och fyllde mer eller mindre upp utrymmet med vatten. Det, i kombination med att han lätt det bli minus på vintrarna, har gjort att det tunna cementgolvet krackelerat och gott sönder. Marken under de löst delarna av cement känns fuktig, tänk jordkällare, och bidrar såklart till en ökat luftfuktighet under själva huset. Jag har tidigare satt in en luftavfuktare samt lagt ut plast på golvet för att stävja problematiken. Eftersom jag vill använda utrymmet som förvaring, dels av matvaror, typ syltburkar och potatis, med dels också som förråd av diverse trädgårdsredskap, undrar jag hur jag ska gå till väga. Så, lite frågor som jag hoppas ni kan besvara:
1) Hur ska jag gå tillväga för att anlägga en nytt cementgolv?
2) Kommer ett nytt cementgolv att hindra, eller åtminstone minska, markfukt?
I huset, som är en sådär 100 år gammalt, finns en gammal matkällare. Ni vet, en sån där som man kommer in i genom att man på gaveln av huset öppnar lutande luckor och kliver ner i en liten trappa och där öppnar en mer robust trädörr (tänk bombshelter). Källaren, som jag antar var en jordkällare förut, mäter ungefär 4x4m. Numera leds vattenförsörjningen in i källaren där en varmvattenberedare står. Hur som helst, golvet på källaren har varit belagt med en inte allt för tjockt lager av cement (väggarna av någon typ av rektangulära cementblock). Förre ägaren fick dock ett vattenläckage i källaren och fyllde mer eller mindre upp utrymmet med vatten. Det, i kombination med att han lätt det bli minus på vintrarna, har gjort att det tunna cementgolvet krackelerat och gott sönder. Marken under de löst delarna av cement känns fuktig, tänk jordkällare, och bidrar såklart till en ökat luftfuktighet under själva huset. Jag har tidigare satt in en luftavfuktare samt lagt ut plast på golvet för att stävja problematiken. Eftersom jag vill använda utrymmet som förvaring, dels av matvaror, typ syltburkar och potatis, med dels också som förråd av diverse trädgårdsredskap, undrar jag hur jag ska gå till väga. Så, lite frågor som jag hoppas ni kan besvara:
1) Hur ska jag gå tillväga för att anlägga en nytt cementgolv?
2) Kommer ett nytt cementgolv att hindra, eller åtminstone minska, markfukt?
1) Allt beror på hur högt du kan bygga utan att slå i skallen i taket. Sen är det ju frågan hur fuktigt golvet fortfarande är, och om där finns fungerande dränering utanför.
2) Nej, det är dräneringen utanför som sköter om den saken. Snarare är det så att ett källargolv behöver vara av sådan beskaffenhet att fukt kan ventileras upp och ut genom det.
2) Nej, det är dräneringen utanför som sköter om den saken. Snarare är det så att ett källargolv behöver vara av sådan beskaffenhet att fukt kan ventileras upp och ut genom det.
Finns hyffsat gott om plats, typ 1,9m till trossbotten. Dräneringen har jag ingen koll på, men huset står i en sluttning (vet inte om det påverkar något). Dock har jag grävt ett hål i jordkällaren och upptäckt att vatten har ansamlats där på vårkanten då snön smälter bort, och det kan ju inte vara så bra.ricebridge skrev:
1) Allt beror på hur högt du kan bygga utan att slå i skallen i taket. Sen är det ju frågan hur fuktigt golvet fortfarande är, och om där finns fungerande dränering utanför.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det påminner om min stenkällare som ligger i en sluttning under en gammal bod. Utvändig dränering har tagit hand om större vattenmängder. Ventilation och täta dörröppningar för att stoppa möss är viktigast. Att det är fuktigt är för det mesta inget problem. Vissa saker som man förvarar i en matkällare kräver en viss fuktnivå dessutom. Du kan knacka bort det gamla cementgolvet, gräva ur lite av materialet som finns under och lägga lite makadam med små fraktioner, och sedan gjuta en ny tunn platta ovanpå det.
Ok! Det va lite så jag hade tänkt. Att lägga makadam och sen gjuta alltså. Dränering är ju bra, men jag har svårt att veta om det är värt det. Tror du det räcker det med dränering på sidan om källaren, enligt bild?J justusandersson skrev:Det påminner om min stenkällare som ligger i en sluttning under en gammal bod. Utvändig dränering har tagit hand om större vattenmängder. Ventilation och täta dörröppningar för att stoppa möss är viktigast. Att det är fuktigt är för det mesta inget problem. Vissa saker som man förvarar i en matkällare kräver en viss fuktnivå dessutom. Du kan knacka bort det gamla cementgolvet, gräva ur lite av materialet som finns under och lägga lite makadam med små fraktioner, och sedan gjuta en ny tunn platta ovanpå det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårt att veta utan att ha sett marken och vad den består av, men det skulle kunna funka. Själv har jag en sluttande tomt som omväxlande har enorma underjordiska grusstråk och lerbälten.Trial and error brukar vara en bra metod.
Klicka här för att svara