Håller på att renovera badrummet. Det gamla hade massor med mögel på träpanelen på väggarna och detta är nu bortrivet. Det mesta ser rätt så fint ut där bakom, bortsett från dörrkarmen i nederkant. Duschhörnan var precis bredvid så det är väl inte så konstigt.
Lite svart i nederkant:
Närbild. Träet är aningen mjukare på ytan in mot rummet.. Kan det vara rötsvamp?
Så till frågan.. Hur fixar jag detta? Måste jag byta ut det skadade träet eller? Verkar i så fall knepigt om inte omöjligt att få riktigt bra, såvida jag inte tar loss karmen och ägnar många timmar på detta? Gör jag mig själv en tjänst om jag bara byter hela karmen istället?
Lite svart i nederkant:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild. Träet är aningen mjukare på ytan in mot rummet.. Kan det vara rötsvamp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så till frågan.. Hur fixar jag detta? Måste jag byta ut det skadade träet eller? Verkar i så fall knepigt om inte omöjligt att få riktigt bra, såvida jag inte tar loss karmen och ägnar många timmar på detta? Gör jag mig själv en tjänst om jag bara byter hela karmen istället?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Skrapa bort ytmögel/ytröta med målarskrapa. Måla. Eller, om det är genomruttet, såga bort, och använd bortsågade biten som mall. Tillverka en ny bit. Montera, spackla, och måla. Man byter inte karm i detta läge.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Man kan måla med mögeldödare, tycker dock det ser ut att vara overkill att köpa en flaska för detta lilla. Men har du en slatt hemma så pensla på. Ingen plastic padding, bygg med snickerispackel och ev. träbit.
Är du nere i friskt virke så tälj till en ersättningsbit och limma fast.
Försökte komma på hur jag skulle kunna fixa dit en bit trä utan att det skulle bli fult, men jag insåg mina begränsningar och köpte nytt istället. Får väl kapa av gamla dörren och karmen en bit i nederkant och använda i källaren när jag fixar om där. Blir nog perfekt..
Klicka här för att svara