Ifjol köpte vi ett hus som har en FTX till ventilation, inte till uppvärmning. Huset användes som fritidshus och FTX-en var mestadels avstängd. Vi använde den några gånger men det var högljudd, tror att den är från 1998. I vintras läckte det vatten från flera FTX-ventiler. Någon som kollade FTX-en sa att isoleringen inte var tillräckligt. Därför frågade vi en byggfirma att kolla isoleringen på vinden. På vinden finns glasull på golvet. Enligt de var isoleringen inte som det ska och FTX-en borde bytas till en ny. Jag fick en global offert från 130.000 kr (isolering o FTX). Jag vet att FTX är bästa ventilationssystem men inte vill satsa så mycket nu. Klimatet i huset är bra, ville bara fixa det läckande. Rören är isolerade i toppen men inte på golvet. Då ligger glasullen ovanpå dem. Undrar om det finns en någon enkel lösning bl.a. att jag gör jobbet själv och läger glasullen runtom rören på golvet.
Vad menar du? Var klimatet bra i huset när ftx var avstängt men det läcker kondens från luftdonen? ftx har inget med uppvärmningen att göra.M Maria W. skrev:
Låter som om du konverterat ftx till självdragssystem eftersom det är avstängt. Ventilation skall huset ha 24 timmar om dygnet för att slippa mögel påväxt och annan ohälsa
Redigerat:
Jag vet att FTX ska snurra hela tiden. Men det är gammalt och högljudd. Då luftfuktigheten är ok och vi tycker att inomhusluften är bra vill vi inte köpa ett nytt (70000 kr). Men i de rören finns condens o det läcker under vintern i bl.a. vardagsrummet.H Håbbe01 skrev:Vad menar du? Var klimatet bra i huset när ftx var avstängt men det läcker kondens från luftdonen? ftx har inget med uppvärmningen att göra.
Låter som om du konverterat ftx till självdragssystem eftersom det är avstängt. Ventilation skall huset ha 24 timmar om dygnet för att slippa mögel påväxt och annan ohälsa
Isolera rören och låt systemet vara på 24/7 så slutar det droppar. Det som droppar är fukt som går fel väg när systemet är avstängt och kondenserad på kalla ytor. Ärligt talat, det aggregatet har nått sin tekniska livslängd och behöver bytas ut. Då du redan har rör borde det inte kosta 130k att byta ut det. Ett litet aggregat kostar 25k.
Jo, jag är med, tyckte att det var dyrt. Googlade på det o då blir det 35-40 o det installeras….M MickeMörkö skrev:Isolera rören och låt systemet vara på 24/7 så slutar det droppar. Det som droppar är fukt som går fel väg när systemet är avstängt och kondenserad på kalla ytor. Ärligt talat, det aggregatet har nått sin tekniska livslängd och behöver bytas ut. Då du redan har rör borde det inte kosta 130k att byta ut det. Ett litet aggregat kostar 25k.
Klicka här för att svara