Hej!
Har ett nyrenoverat badrum med handfat och blandare från Ikea.
Vvsaren fick inte det tätt mellan handfatet (som såg skevt ut) och blandare, jag reklamerade till Ikea och fick ett nytt handfat som vvsaren installerade men fick inte heller detta tätt och det till och med syntes en glipa, inte heller jag fick det tätt när jag testade själv. Efter ny kontakt med Ikea har jag nu fått en ny blandare som jag själv installerde, inte heller den sluter helt tätt.

Jag modifierade nu hållaren på undersidan med ett par små kluttar smältlim för att få mer jämt tryck på fästet och då ser det tätt ut på översidan men släpper fortfarande igenom vatten under...

Jag skulle helst vilja slippa byta allt, speciellt handfatet igen, har någon nåt tips på vad man kan göra? Sätta silikon? Större packning? Blandare med större fot och bättre mothåll på undersidan?

Stort tack på förhand!

Lars

• Närbild på en kromad blandare installerad på ett vitt handfat, med en droppe vatten på pipen, och en spegel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av blandarens monteringsanvisning för handfat med detaljerade mått och komponenter.
    Skapa konto
  • Diagram av handfatsinstallation från Ikea, visar delar och fastsättning under handfatet. Röda markeringar på vissa delar.
    Skapa konto
Enklast är väl att komplettera o-ringen mellan blandare och porslin med en sträng silikon innan du monterar kranen.

Tack för svar! Ja, det är sannolikt det enklaste med silikon. Frågan är väl också om det håller på lite sikt, borde ju kunna bli lite rörelser.

K Kongons skrev:
Tack för svar! Ja, det är sannolikt det enklaste med silikon. Frågan är väl också om det håller på lite sikt, borde ju kunna bli lite rörelser.
Ja det håller på sikt, men det måste vara en för tunn o-ring som levereras med blandaren om den inte tätar.

GoC GoC skrev:
Ja det håller på sikt, men det måste vara en för tunn o-ring som levereras med blandaren om den inte tätar.
Hej!
Tack för svar! Då kanske det är värt att testa, Ikea berättade att silikon gör att garantin slutar gälla men det kan det ju vara värt om den bara håller tätt.
Ska gå och mäta packningen/o-ringen och se om jag kan hitta nån med samma mått på alla sätt utom tjocklek. Hade väl varit det som är närmst rätt annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.