Misstänker kanske att min vedpanna (CTC v20) läcker, men isåfall endast pyttelite då jag endast ser tecken på det när jag eldar och pannan är varm. Har tagit bort alla yttre plåtar och isolering och det är en del ställen med rost, mest i skarvarna mellan själva pannan och luckor och rör och liknande. Tänkte när jag väl är här inne så kan jag ta bort rosten och kleta på nåt i sömmarna för att täta eventuella läckor, men kämpar med att hitta produkter som både fixar temperaturerna samt är vattentät.
Så min fråga är, hur varmt blir det egentligen runt luckor och liknande? Det är ju vatten emellan yttre plåten och elden så gissar att största delen av pannan inte blir så mycket varmare än 100⁰, men just runt luckorna så borde det väl blir varmare, men hur mycket? Behöver jag produkter som fixar 250⁰ eller 1000⁰? :p Har ni tips på produkter så tas det också tacksamt emot, lutar just nu åt JB Weld high heat putty. Köpte ett pann-kitt från Firefix men nu när jag fått hem det så är jag osäker på om det faktiskt är vattentätt.

Och om jag kunde svetsa eller hade råd att ta hit nån som gör det åt mig så hade jag såklart gjort det, men pank och ensam så jag får göra mitt bästa själv. :p

Jag tror inte du kan täta en läcka utan att svetsa.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tror inte du kan täta en läcka utan att svetsa.
Som sagt, OM det läcker så är det mikroskopiskt. Även om jag kunde svetsa så skulle jag inte ens veta vart jag skulle svetsa eftersom man inte ser ett hål eller ens en tillstymmelse till droppe nånstans, så jag hade behövt svetsa hela skiten för att vara på den säkra sidan. :p Det är isåfall bara när jag eldar och pannan är varm som det då kanske trycks ut lite fukt nånstans. Så därför vill jag bara ha nåt jag kan smeta ut över alla sömmar för säkerhets skull och eventuella mikroskopiska hål täpps till :p

Är det inte invändigt den läcker? Har lagat en panna en gång med super-epoxy, den gick på elpatron i 2år efter det utan att läcka.

dof dof skrev:
Är det inte invändigt den läcker? Har lagat en panna en gång med super-epoxy, den gick på elpatron i 2år efter det utan att läcka.
Osäker vart det läcker, bara hittat en defintivt läcka än så länge, inne i luftningsluckan. Slipper ha allt för dåligt samvete att jag inte kan svetsa den, då den verkar vara tätad med nåt silikonaktigt till att börja med. :D
Du råkar inte minnas vad för epoxy? Jag behöver bara att den håller ihop över vintern, sen får jag skaffa ny panna till nästa säsong. :D

Använd jb-weld orginal epoxy. Den har jag använt att plasta 2-taktscylindrar så den håller i en panna också.

Epoxy tål bara litet på 100 grader

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag vet hur det är att vara i penningnöd. Man blir så desperat när det krånglar.

Finns det ingen svetskunnig bekant som du kan be om hjälp?
En ny panna är dyr och det vore ju bra att kunna hålla igång den något eller några år till.

Jag tycker du skall elda pannan varm och så damma på litet kritpulver eller liknande så du ser var den läcker. Någonting som fäster på fukten.

• Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Epoxy tål bara litet på 100 grader
Jb-weld tål 300° ungefär. Som sagt jag har använt det i 2-taktscylindrar och sitter det kvar där skulle jag vara förvånad om det inte sitter kvar på en vedpanna.

• Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
dof dof skrev:
Använd jb-weld orginal epoxy. Den har jag använt att plasta 2-taktscylindrar så den håller i en panna också.
Ok! Lite mysko att deras orginal klarar upp till 315⁰, men deras high heat bara klarar upp till 288⁰, undrar hur de tänkte där. :p Hittat en läcka inne i luftluckan, den är ju vägg i vägg med eldningsluckan så blir nog ganska varmt, fixar deras orginal det? Önskar verkligen att jag tagit tempen överallt innan jag plockade isär den fullständigt. :p
Inre del av ventilationsöppning med rostfläckar och läcka, belägen intill eldningslucka, belyst av ficklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H heimlaga skrev:
Jag vet hur det är att vara i penningnöd. Man blir så desperat när det krånglar.

Finns det ingen svetskunnig bekant som du kan be om hjälp?
En ny panna är dyr och det vore ju bra att kunna hålla igång den något eller några år till.

Jag tycker du skall elda pannan varm och så damma på litet kritpulver eller liknande så du ser var den läcker. Någonting som fäster på fukten.
Ingen svetskunnig bekant, dessvärre. Har en svets men kan inte svetsa själv, och känns som att ens enda värmekälla är ett dumt projekt att börja lära sig på. :p

Enda faktiska läcka jag hittat hittills är inne i luftluckan, och "sömmen" som läcker verkar vara i nåt silikonigt, mjukt. Så där borde jag absolut kunna komma undan med att slippa svetsa. :)

Har istort sett bestämt mig för att skaffa ny panna till nästa säsong, om jag så måste belåna huset för det. Så behöver "bara" hålla liv i den här över vintern, förhoppningsvis. :p

Jag undrar om det där är rostporer som läcker. Då man kikar in i gamla pannor ser man ju ofta att rosten verkar borra sig in på djupet som ett litet hål som till sist går rätt igenom. Där det en gång finns en grop går det vidare. Ofta bara som ett 1mm hål. Jag vet inte varför men det verkar ske nedtill i pannor.

Skall sova på saken om jag kommer på någon ide.

• Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
Hur ser det ut längre upp, den del som ligger i skugga?

Tillägg: Silikonfogen kan väl knappast vara original eller har jag fel?

B
Är det utsatt för strålningsvärme från lågor är yttempen tror jag yttempen är klart varmare än 300c.

Rökgastempen kan lätt vara över 300c om man eldar hårt och har sotat dåligt.

På jobbet vill jag minnas att vi brukar räkna med att yttempen är ca 30-50c varmare än det kylande vattnets temp. Men det gällde för rör med turbulent strömning, och det kanske inte är fallet här. Jag vet inte om de delarna som läcker ens är direkt kylda?

Jag tror svetsning är det som gäller, jag är skeptisk till att epoxy håller, men förstår känslan.

Kanske är läge att leta bättre begagnad panna på blocket?

B BSOD skrev:
Är det utsatt för strålningsvärme från lågor är yttempen tror jag yttempen är klart varmare än 300c.

Rökgastempen kan lätt vara över 300c om man eldar hårt och har sotat dåligt.

På jobbet vill jag minnas att vi brukar räkna med att yttempen är ca 30-50c varmare än det kylande vattnets temp. Men det gällde för rör med turbulent strömning, och det kanske inte är fallet här. Jag vet inte om de delarna som läcker ens är direkt kylda?

Jag tror svetsning är det som gäller, jag är skeptisk till att epoxy håller, men förstår känslan.

Kanske är läge att leta bättre begagnad panna på blocket?
Ska hitta en begagnad panna till nästa vinter, men har inte möjlighet att fixa det till i år. Även om man hittar en billigt så ska jag få hem den, få ner den i källaren, få upp den gamla, installera den nya, etc, vilket kommer vara tufft då jag bara är jag. Har inte tillgång till nån hjälp, så allt får jag göra själv eller betala för, och är sjukskriven och i stort sett pank. :p
Hade det varit något faktiskt hål eller spricka så hade jag hittat nån som kan svetsa mot betalning, men eftersom det verkar vara så mikroskopiska små hål så hoppas jag nåt kitt eller epoxi eller liknande kan hålla vintern ut iaf. Jag har pann-kitt som ska klara upp till 1000⁰, osäker på hur vattentät den är dock. Men jag får lösa det på nåt sätt. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.