Jag har ett vardagsrumsbord med en koppar beläggning som har fått märken av troligen en varm kastrull.
Går det att putsa upp/fixa till?
Vad använder man?
 
  • ImageUploadedByByggahus Forum1330096734.467496.jpg
  • Gilla
ellakulle
  • Laddar…
jackt jackt skrev:
Jag har ett vardagsrumsbord med en koppar beläggning som har fått märken av troligen en varm kastrull.
Går det att putsa upp/fixa till?
Vad använder man?
Har exakt samma problem, lyckades du hitta en lösning?
 
  • Gilla
ellakulle
  • Laddar…
Nej. Jag har inte ”vågat” göra något.

Vill inte att det mörka i skivan ska försvinna. Annars antar jag att man bara kör en vanlig koppar-putsning..
 
Ok, tack för snabbt svar då tråden var några år gammal. Köpte bordet på loppis så får se hur vi gör.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Ok. Bordet jag har har vi haft i familjen i 50år, så jag vill gärna inte ”förstöra” det (mer).. Därav min första fråga och att jag inte gjort något under dessa år..
 
  • Gilla
ellakulle
  • Laddar…
Ok, fattar. Vi har försökt få fram när bordet kan vara gjort också, gissat på 70-tal. Ni kanske köpte det nytt och vet mer exakt?
 
Ska höra med mamma om hon kommer i håg historien.
 
  • Gilla
ellakulle och 1 till
  • Laddar…
Koppar borde inte påverkas av en varm kastrull.
Koppar påverkas av luftens syre och blir grön eller brun.
Så jag gissar att det är någon form av lack som skydd mot oxidering.
Protte
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag har ett likadant bord med samma problem. Lacken har även nötts bort på några ställen. Det går att polera bort lacken med rubbing eller liknande. Jag har provat lite och funderar nu på att ta bort all lack.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.